webForumDet fria alternativet

problem med bakgrundstoning

22 svar · 875 visningar · startad av crystal

crystalMedlem sedan juni 200811 inlägg

Jag håller på med en hemsida i dreamweaver CS3 som ska ha en tonad bakgrund. Jag gjorde därför toningen som en bild i photoshop med "rätt" höjd och 1 px bred. Sedan satte jag den till att repetera sig själv i x-led (background-repeat: repeat-x). Problemet är bara att färgerna i toningen delar upp sig när toningen visas både i dreamweaver och i olika webläsare. Jag har även testat med bredare bilder för att kontrollera att den är intakt även efter jpeg-komprimeringen (vilklet den är) men det tyckts ändå inte fungera i dreamweaver. Hur ska jag få toningen att bli "slät"?

WibergMedlem sedan juni 20003 169 inlägg

Spara bilden som PNG.

Jag har redan försökt med det. Funkar inte heller...

ejickMedlem sedan mars 2001895 inlägg

Om målet är att få det att se rätt ut i Dreamweaver tycker jag du ska tänka om. Prova att inte komprimera bilden så hårt som jpg eller som png-24.

Väljer du att bara ha t.ex. åtta färger blir det ju bara åtta färger och resultatet blir därefter.

Det kan omöjligt vara komprimeringen som ställer till problem. Jag har kollat toningen väldigt noggrant i olika program och den ser helt okej ut. Det måste snarare vara någon inställning eller liknande i dreamweaver. Några förslag?

ejickMedlem sedan mars 2001895 inlägg

Att du skiter i hur det ser ut i Dreamweaver och satsar på att det ser bra ut i webbläsaren istället :)

toningen ser likadan ut i ett antal olika webläsare dvs inte speciellt slät.

OkkidoMedlem sedan maj 20007 492 inlägg

Lägg upp bilden här så vi får se hur den ser ut.

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Länk, tack.

Jag bifogar en bild med två olika screenshots på toningen från hemsidan. Dessa kommer från två olika datorer eftersom jag märkte att toningen blir annorlunda beroende på vilken dator jag använde. Den vänstra bilden är från datorn som jag ursprungligen använde medan den högra är från den andra. Det känns som om problemet ligger i någon inställning som berör alla webläsare samt dreamweavers previewläge.

Och en förstoring...

Untitled-1.jpgUntitled-2.jpg

crystal skrev:

Jag bifogar en bild med två olika screenshots på toningen från hemsidan. Dessa kommer från två olika datorer eftersom jag märkte att toningen blir annorlunda beroende på vilken dator jag använde. Den vänstra bilden är från datorn som jag ursprungligen använde medan den högra är från den andra. Det känns som om problemet ligger i någon inställning som berör alla webläsare samt dreamweavers previewläge.

Och en förstoring...

Länk till sidan samt originalbilden, tack. Dvs den som du faktiskt använder. Inte nån skärmdump. Då ska du se att man kan fixa detta.

Tala också om hur du gjort bilden. Vilket program, EXAKT hur du först skapade filen och EXAKT hur du sparat ner den, steg-för-steg.

Här är en zip-fil med hemsidan och orginalbilden. Den här bilden är en pixel bred men jag har även testat med bredare toningar.

Bilden gjorde jag i photoshop med toningsverktyget och sparade den som jpeg med högsta kvalitet. (har också testat med png).

Detta är den css kod som jag använder:

body {
background-image: url(toning.jpg);
background-repeat: repeat-x;
}

Men som jag sa, jag tror felet ligger i en inställning eftersom reultatet blev bättre på en annan dator.

crystal skrev:

Här är en zip-fil med hemsidan och orginalbilden. Den här bilden är en pixel bred men jag har även testat med bredare toningar.

Bilden gjorde jag i photoshop med toningsverktyget och sparade den som jpeg med högsta kvalitet. (har också testat med png).

Detta är den css kod som jag använder:

body {
background-image: url(toning.jpg);
background-repeat: repeat-x;
}

Men som jag sa, jag tror felet ligger i en inställning eftersom reultatet blev bättre på en annan dator.

Ska kolla filerna sen.
Men först en ordningsfråga:
Vad har du för färginställningar i datorn som inte visar alla färger? Har du typ "tusentals" eller "miljoner" eller vad det heter i Win? Har du på max?

Jag har på max, dvs 32-bit vilket innebär "miljoner". Jag tror inte detta spelar så stor roll eftersom toningen ser helt ok ut i photoshop och andra bildvisningsprogram på datorn.

Jag tror att du helt enkelt försöker visa fler färger än vad som finns. Jag menar:
Du går från #000000 till #474747 på 768 pixlar. Jag tror inte ens det är 768 nyanser mellan de där två.. jo, det är det säkert... men jag tror du pressar webbläsarna att visa mer än dom klarar av, faktiskt. Och toningen är ju knappast skönjbar öht...

Om jag vore du skulle jag alltså gå från #000000 till #474747 snabbare, kanske på 300px och jag skulle nog ta en ljusare variant än 474747 också.

Det är all hjälp jag kan bidra med....

Jag har redan testat allt möjligt, andra färger och olika "höjd" på toningen, men inget funkar. Jag får nog testa med något annat sätt för att få en bakgrundstoning, i värsta fall kan jag ju lägga in en stor bild utan att upprepa den och hoppas på att ingen har någon gigantisk upplösning.

Tack i alla fall för att du försökte hjälpa till!

Jag tror helt enkelt att du måste ha större skillnad mellan de två färgerna i toningen.

QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg

Photoshop (och andra bildprogram) använder ju ibland en annan färgprofil än windows. Du kan ju kolla i photoshop vilken du har.

Du kan även nollställa photoshop igenom att hålla ner Alt+Ctrl+shift när du klickar på ikonen, då försvinner dock alla inställningar som du har gjort, så spara undan eventuella mönster, händelser, stilar, penslar, övertoningar, former och färgpaletter innan du gör det.

Jag testade toningen svart till vitt och det blev mycket bättre, men inte helt bra. Problemet är ju då att jag inte vill ha en sådan toning. Man måste väl kunna tona snarlika färger som sträcker sig över många pixlar, Internet kryllar ju av sådana hemsidor.

I Photoshop använder jag färgprofilen sRGB IEC61966-2.1 vilket påstås vara en av standarderna för både windows och Internet.

Testade att på samma sätt repetera en toning som var 500px bred. Funkade jättebra. vet dock inte om det berodde på bredden eller något annat, jag har nämligen pillat på ganska många inställningar i ganska många program...

Tack ändå!

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)