Har funderat vilket som är bäst av att ha en stor .css där allt är samlat och kommentera vad som är vad eller flera olika ex en för sidans huvudlayout och andra för andra funktioner på sidan som kontaktformulär etc. Har ni samlat allt i en stor eller flera grupper?
Trots att i princip alla har bra uppkoppling och därmed inte behöver sitta och vänta så länge på att en sida skall laddas brukar jag försöka ha det samlat så att du inte behöver ladda hem CSS som inte behövs. Därför får säg gästboken en egen CSS-fil, som bara inkluderas när gästboken visas, eftersom det inte finns något intresse av att veta vilken färg gästboken har när du kollar startsidan.
Trots att i princip alla har bra uppkoppling och därmed inte behöver sitta och vänta så länge på att en sida skall laddas brukar jag försöka ha det samlat så att du inte behöver ladda hem CSS som inte behövs. Därför får säg gästboken en egen CSS-fil, som bara inkluderas när gästboken visas, eftersom det inte finns något intresse av att veta vilken färg gästboken har när du kollar startsidan.
Har du räknat ut vad den requesten extra till servern kostar användaren jämfört med att få en och samma cachad css-fil för alla sidor?
Har du räknat ut vad den requesten extra till servern kostar användaren jämfört med att få en och samma cachad css-fil för alla sidor?
Nej, det har jag verkligen inte. Det är mest något jag har fastnat i och därför fortsatt med. Så om det är bra eller dåligt har jag ingen aning om, jag sa bara hur jag gjorde.
En stor. Blir den väldigt stor kanske jag använder gzip.
En CSS-fil blir ändå inte större än en normal bild och den cachas. Generellt gäller det att färre HTTP requests ger bättre prestanda.
Sen får man väl ha i åtanke vad som ger minst underhållskostnader -- om det är lättare att underhålla flera små stilmallar än en stor kan det vara värt att göra så ändå. (Personligen föredrar jag att ha allt i samma stilmall.)
Och vill man både ha kakan och äta den så finns det skript som kombinerar (och gzippar) stilmallar.
Är vansinnig på ett projekt på jobbet som jag har tagit över. Ett tjugotal css filer och lika många xsl filer.
Ett helvete att hitta rätt fil då dom inte är logiskt döpta heller. x(
Är vansinnig på ett projekt på jobbet som jag har tagit över. Ett tjugotal css filer och lika många xsl filer.
Ett helvete att hitta rätt fil då dom inte är logiskt döpta heller. x(
Ur hastighetssynpunkt är det värre med flera HTTP-anrop än större överföringsmängd. (YSlow är ett bra verktyg för hastighetstester.) Alltså: En stor och kanske en för IE är oftast att föredra före flera små.
Jag har sett att somliga kända namn har 3-5 stycken, typ: