webForumDet fria alternativet

Tabellen hållas kvar på samma ställe vid alla upplösningar?

HTML & CSS

12 svar · 1 026 visningar · startad av Dr-man

Medlem sedan juli 2002732 inlägg
Frågan#1

Är det möjligt att göra med hemsidans layout. alltså i detta fall att tabellen blir kvar på vänstra sidan om ett formulär och inte faller under.

Tabellen hålls kvar så länge man kör med högre upplösningar, men faller under vid lägre upplösningar. Finns det nåt sätt att undvika detta?

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm..
Klart det är möjligt, men hur det skall gå till baserat på just din kod är mycket svårt att gissa utan att först titta på själva koden...

Har du en länk till sidan?

Tyvärr, så har jag ingen länk ännu, för hemsidan finns en så länge på den lokala datorn. Men här kommer lite kod ifall det skulle hjälpa till.

echo "<table id=\"get\">";
			echo "<tr>";
			echo "<th style=\"width: 200px;\">Rubrik</th>";
			echo "<th>Bestallarens namn</th>";
			echo "<th>Antal personer</th>";
			echo "<th>Kontaktuppgifter</th>";
			echo "<th>Bil</th>";
			echo "<th>Klockslaget f&ouml;r starten</th>";
			echo "<th>Klockslaget f&ouml;r ankomsten</th>";
			echo "<th>Text</th>";
			echo "</tr>";

while($row = $this->dbModel->fetchAssoc())
			{
				echo "<tr>";
				echo "<td class=\"get\">".htmlspecialchars($row['subject'])."</td>";
				echo "<td class=\"get\">".nl2br($row['person'])."</td>";
				echo "<td class=\"get\">".nl2br($row['numbers'])."</td>";
				echo "<td class=\"get\">".nl2br($row['contact'])."</td>";
				echo "<td class=\"get\">".nl2br($row['car'])."</td>";
				echo "<td class=\"get\">".nl2br($row['startclock'])."</td>";
				echo "<td class=\"get\">".nl2br($row['stopclock'])."</td>";
				echo "<td class=\"get\">".nl2br($row['text'])."</td>";
				echo "</tr>";
			}

echo "</table>";
Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Sätt en fast bredd på tabellen?

Hmm

1. Den koden saknar formulär ;)
  2. Du har förmodligen en del CSS som kan påverka (för att inte nämna mer HTML)
  3. Det visar egentligen inte problemet eftersom koden för själva layouten saknas...

Kan du inte lägga upp den HTML som genereras istället för php-koden?
Du skulle t.ex. kunna ta en statisk kopia av det genererade tillsammans med ev. CSS och lägga på "mina filer" här på wF om du inte har sidan uppe publikt ;)

Utan fler detaljer blir nog annars ett (ganska lamt och förmodligen inte optimalt) förslag att du tar till en tabell till (med en rad och två celler), och lägger in formuläret i den vänstra cellen och tabellen du bifogade ovan i den högra ungefär det enda som går att gissa sig till för min del... :bire

Hej!

Här kommer css-koden för layouten

form 
{
   display:inline;
   margin-left: 2%;
}

label
{
	width: 120px;
	float: left;
	font-family: verdana, sans-serif, arial;
	font-size: 12px;
}

.label2
{
	font-family: Arial;
	font-size: 24px;
}

input[type="text"]
{
	border: 1px #587a98 solid;
	width: 250px;
}

textarea
{
	height: 150px;
	width: 250px;
}

input[type="submit"]
{ 
	color : #000000;
    font: normal 11px Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
 	border-color : #000000;
}

Hjälper detta inte, så sätter jag ännu en statisk kopia av sidan vid behov.
Måste en fråga, vad du menar med statisk kopia, är det den genererade HTML-koden?

Dr-man skrev:

Måste en fråga, vad du menar med statisk kopia, är det den genererade HTML-koden?

Yep.
Lägg upp en statisk sida som innehåller problemet (komplett med CSS, kod för tabellen som trillar ner och allt som behövs för att vi skall kunna återskapa felet, så blir det lättare att försöka gissa sig till - f'låt, klura ut :e - en lösning ;) )

Nu finns det en med html-kod av sidan med namnet htmlkoden.html.
Sen finns ju css-koden från tidigare i denna tråd!

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Dr-man skrev:

Nu finns det en med html-kod av sidan med namnet htmlkoden.html.
Sen finns ju css-koden från tidigare i denna tråd!

Var?

Okkido skrev:

Var?

Hmm....
Tittar man på vad Dr-man har för userid på wF (syns t.ex. om man använder informationsmenyn här till vänster) är det inte svårt att gissa (rätt) på att den ligger i http://member.webforum.nu/3843/ (speciellt enkelt att gissa blir det antagligen om man gör kopplingen till att vi pratade om "mina filer" tidigare i tråden ;) )

Men, Dr-man, jag är hemskt och uppriktigt ledsen för detta men utifrån den kodsoppan du lagt upp är inte jag man nog att förstå till 100% vad du egentligen menar utifrån det du skrivit i tråden (jag kan ju gissa, men det känns om en massa jobb med att börja formatera upp koden så att den blir läslig när den innehåller en massa fel innan det känns nästan ohanterbart att ens se felet.)

Du har inte möjlighet att antingen försöka formatera koden lite läsligare (och kanske rätta den lite) eller att försöka förklara en gång till hur du menar?

Är det kalendertabellen överst i koden som skall hamna till höger om formuläret (i så fall saknas troligen en del CSS i det du angivit) , eller skall det in en tabell till ?

Det blir enklare att hjälpa till om du bjuder till åtminstone lite till och hjälper oss att förstå lite fler detaljer ;)

Hej!

Jag försökte fixa till en lätthanterlig html-kod, men det blir för mycket jobb för
fixa om det.

Det är så att kalendertabellen skall hamna höger om formuläret och inte falla under formuläret vid lägre upplösningar.

Men om inte du klarar av att hjälpa mig angående all info jag har försökt ge, så är jag ändå tacksam att du försökte. :)

Här kommer ännu lite css kod för kalender tabellen.

table
{
	background-color: #009966;
}

td
{
	background-color: #ffffff;
}
td, p
{
}

th
{
	height: 20px;
	text-align: center;
	color: #000000;
}

.head
{
	height: 20px;
	text-align: center;
	font-size: 18px;
	color: #ffffff;
}

Den tidigare css-koden är för formuläret.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

jarvklo skrev:

Hmm....
Tittar man på vad Dr-man har för userid på wF (syns t.ex. om man använder informationsmenyn här till vänster) är det inte svårt att gissa (rätt) på att den ligger i http://member.webforum.nu/3843/ (speciellt enkelt att gissa blir det antagligen om man gör kopplingen till att vi pratade om "mina filer" tidigare i tråden ;) )

Men, Dr-man, jag är hemskt och uppriktigt ledsen för detta men utifrån den kodsoppan du lagt upp är inte jag man nog att förstå till 100% vad du egentligen menar utifrån det du skrivit i tråden (jag kan ju gissa, men det känns om en massa jobb med att börja formatera upp koden så att den blir läslig när den innehåller en massa fel innan det känns nästan ohanterbart att ens se felet.)

Du har inte möjlighet att antingen försöka formatera koden lite läsligare (och kanske rätta den lite) eller att försöka förklara en gång till hur du menar?

Är det kalendertabellen överst i koden som skall hamna till höger om formuläret (i så fall saknas troligen en del CSS i det du angivit) , eller skall det in en tabell till ?

Det blir enklare att hjälpa till om du bjuder till åtminstone lite till och hjälper oss att förstå lite fler detaljer ;)

Jo, jag förstod också det, jag förstår däremot inte varför Dr-man gör det väldigt svårt och omständigt för oss att hjälpa honom.

Dr-man skrev:

Jag försökte fixa till en lätthanterlig html-kod, men det blir för mycket jobb för fixa om det.

Hmm..
Då kanske du har förståelse för att det känns lite motigt att rota i koden för oss som inte tänkte ut den från början också ;)

Men om inte du klarar av att hjälpa mig angående all info jag har försökt ge, så är jag ändå tacksam att du försökte.

Klarar av och klarar av - det handlar om att vänta på att få tillräckligt med detaljer i mitt fall i det här fallet ;)

Och du fick ju iofs ett förslag av mig tidigt i tråden

jarvklo skrev:

Utan fler detaljer blir nog annars ett (ganska lamt och förmodligen inte optimalt) förslag att du tar till en tabell till (med en rad och två celler), och lägger in formuläret i den vänstra cellen och tabellen du bifogade ovan i den högra ungefär det enda som går att gissa sig till för min del... :bire

Testade du någonsin det?
Koden skulle alltså bli ungefär såhär:

<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0">
<tr valign="top">
<td>här lägger du all kod som har med ditt formulär att göra</td>
<td>Här lägger du din kompletta kalendertabell - med ändringen att du ställer in dess utseende via en class eller ett id istället för direkt på table i CSS</td>
</tr>
</table>

Lycka till :bire

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)