Skulle behöva hjälp att i en färdig css lägga till ytterligare ett fält till höger om sidan (tänkte ha lite reklam där). Då mina kunnskaper innom css är basic bemästrar jag det inte.
Om det finns en lösning vore jag glad för en "lektion" i vad som gjorts och varför. Lösningar är trevliga, men lösningar man förstår är ännu bättre.
Drömmen vore att det vita fältet förblir centrerat i fönstret och "reklam fältet" hamnar till höger. Om fönstret minskar så kapas reklamfältet. Dock tror jag det är svårt, eller helt omöjligt.
Du kan få till det du vill utan att ändra din HTML genom att lägga ut reklamspalten med absolut positionering gentemot sidmitten.
Lägg till följande i din HTML-kod efter inlänkningen av din ordinarie stilmall:
<style type="text/css">
#advertising {
width: 220px;
background: #990000;
position: absolute; /* detta funkar eftersom du har position: relative på #container ;) */
left: 50%; /* positionera vänsterkanten gentemot centerlinjen */
margin-left: 370px; /* skjut ut blocket halva innehållsbredden */
z-index: 100; /* Se till att den lägger sig överst för säkerhets skull */
}
</style>
Kommentar:
Nu skulle jag nog inte ha lagt bakgrundsbilden för siten i #container utan i body, men det är detaljer som du får klura ut separat när du upptäcker att den här lösningen får din bakgrundsbild att sluta täcka hela sidan (eftersom den ju bara täcker #container" ;) )
Wow ! Stort tack !
Trodde inte att det skulle gå att lösa så snyggt. Förutom den lilla missen du redan påpekat ang. bakgrund i #container istället för i bodyn så ser det skitbra ut. Får se om jag kan fixa detta med bakgrunden.