webForumDet fria alternativet

Png-fix för IE med bild som upprepas

HTML & CSS

13 svar · 957 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Jag får till alla bilder utan den som ska upprepas - bakgrunden i min main-div. Jag använder mig av den här koden:

* html #main {background: none; filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.AlphaImageLoader(enabled= *true, src='img/main.png', sizingMethod='[B]scale[/B]');}

Jag har prövat, scale, image och crop, men alla ger samma resultat - ingen bild visas.

Har ni någon lösning på hur man kan få en png24-bild att upprepas och se bra ut även i IE?

* Det är wF som lägger in mellanslaget här.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Varför använder du en asterisk? (*) Den betyder väl ungefär "free for all".
Kan du inte bara först testa med en vanlig gif eller nåt som inte kräver ett filter så att du i alla fall vet att sökvägen är korrekt? Därefter kan du ju i så fall laborera med filtret....

Men om minnet inte sviker så har jag för mig att olika filter och transparency/translucency ibland inte kan appliceras på just bakgrundsbilder i alla webbläsare. Så du kanske måste testa olika....

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Sökvägarna är det inget fel på, bilderna visas ju korrekt i vettiga läsare.

Medlem sedan nov. 20051 596 inlägg

Visas det någon bild om du ändrar till

* html #main {//background: none ! important; filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.AlphaImageLoader(src=img/main.png,sizingMethod=crop);}

Nej. :(

Är det mac du testar på? Jag testade nu på PC och den fungerar. Men hur ser html-koden ut då?

Jag använder totalvalidator.com när jag kollar ifall sidan fungerar i IE.

tanten: Du har pm.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Glöm inte att AlphaImageLoader utgår från rooten. Har du satt background:none för IE6? Har du testat helt utan scale eller crop?

Men upprepa kommer du inte kunna göra, skala den är det närmsta du kommer.

Låt sidan vara som den är med png-bilder för alla webläsare och låt IE6 se sidan med gif.
Lägg in en * html #main {background: url(main.gif) repeat-y;} direkt efter din andra #main eller sist i css-filen. Inte först!
Jag tror det är det enda du kan göra när bilden inte finns i html-koden... De som håller kvar vid 6:an får väl vänja sig vid att sidorna inte håller samma kvalitet...:-)

Okkido skrev:

Glöm inte att AlphaImageLoader utgår från rooten. Har du satt background:none för IE6? Har du testat helt utan scale eller crop?

Men upprepa kommer du inte kunna göra, skala den är det närmsta du kommer.

Jag har två andra png:s som visas korrekt i IE. Det är bara den där som ska upprepas som det blir fel på. Men jag har nu gjort den 800 pixlar hög och har prövat både crop, scale och image, men den visas ändå inte.

Nu verkar det ha hänt nåt med validatorns läsare, för nu visas inga png-bilder. Gah. Jag får sitta med det här i vmware i stället när jag har tid.

Återkommer.

tanten skrev:

Låt sidan vara som den är med png-bilder för alla webläsare och låt IE6 se sidan med gif.
Lägg in en * html #main {background: url(main.gif) repeat-y;} direkt efter din andra #main eller sist i css-filen. Inte först!
Jag tror det är det enda du kan göra när bilden inte finns i html-koden... De som håller kvar vid 6:an får väl vänja sig vid att sidorna inte håller samma kvalitet...:-)

Jag låter IE-användarna få en tråkig bakgrund i stället. Tyvärr... de flesta kunder har ju i dag IE, eftersom de inte vet bättre. :(

Du skriver alltid så snygg html-kod så du kan ju ge IE6-folket precis vad du vill nu, utom upprepande png-bilder, men se alltid till att * html-grejerna finns sist...

Tack, tanten. :)

Jag har brottats med Explorer alldeles för länge, så nu gjorde jag en conditional comment för IE-användarna. :(

<!--[if IE 6]>
<style type="text/css">
body {background-image: none;}
#header {background: url(img/header.gif)}
#main {background: url(img/main.gif);}
#footer {background: url(img/footer.gif) no-repeat;}
</style>
<![endif]-->

Det får tyvärr bli lösningen. Surt!

Medlem sedan apr. 2001762 inlägg

Tror inte det finns någon lösning för att göra png transparent i IE6 om de loopar som bakgrund. Sökte på detta för ett tag sedan och kom fram till att jag fick byta ut bilderna till .gif, alternativt sätta none på bakgrunden för de med IE6.

1087 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
962 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)