webForumDet fria alternativet

Klicka enter och man går till länken..

HTML & CSS

7 svar · 569 visningar · startad av EmmaW

Medlem sedan apr. 2008152 inlägg
Frågan#1

Hej :)

Jag har endast en länk på en sida.. jag skulle vilja att om man trycker enter går man till den länken. Dvs man kan välja mellan att trycka med musen på länken eller helt enkelt bara trycka ner enter..

Någon som vet hur man göra detta? :)

Medlem sedan dec. 20025 483 inlägg
<script type="text/javascript">document.onkeydown = function(e){ e = e || window.event; if (e.keyCode == 13) location.href = "http://www.dn.se/" }</script>

Läggs i t.ex. <head>-sektionen.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Får man fråga varför? Imho krånglar det ju bara till saker & ting. Folk med t.ex. synsvårigheter har väl webbläsare som gör just detta automatiskt, så om det är såna du är ute efter att göra det lättare för, så tror jag det är onödigt.

Tack Peter, den funkade jättebra! :)

Danne V skrev:

Får man fråga varför? Imho krånglar det ju bara till saker & ting. Folk med t.ex. synsvårigheter har väl webbläsare som gör just detta automatiskt, så om det är såna du är ute efter att göra det lättare för, så tror jag det är onödigt.

Det är till ett "redirect window" i ett forum.. alltså t ex när du loggar in får du snabbt upp en sida som säger typ "du loggas nu in"..den visas bara några sekunder. där finns en länk som heter "klicka här om du inte vill vänta" (dessa sekunder alltså).. jag märker mig själv ofta att försöka trycka enter här istället för att dra pilen till länken, känns lättare, ungefär som när man får upp en ruta ute i windows. Bra att man kan få välja tycker jag...
Eller tycker du att det blir krångligare i den här situationen?

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

EmmaW skrev:

Tack Peter, den funkade jättebra! :)

Det är till ett "redirect window" i ett forum.. alltså t ex när du loggar in får du snabbt upp en sida som säger typ "du loggas nu in"..den visas bara några sekunder. där finns en länk som heter "klicka här om du inte vill vänta" (dessa sekunder alltså).. jag märker mig själv ofta att försöka trycka enter här istället för att dra pilen till länken, känns lättare, ungefär som när man får upp en ruta ute i windows. Bra att man kan få välja tycker jag...
Eller tycker du att det blir krångligare i den här situationen?

Nej, det verkar ju OK.
Det handlar ju om en sida som försvinner inom någon sekund ändå.

Går det föresten att fixa så att det bara funkar första gången man trycker enter? :) För vissa tror tjänar på att klicka flera gånger med då laddar sig inte den nya sidan alls så länge man håller på att klickar...

Medlem sedan dec. 20025 483 inlägg
<script type="text/javascript">var clicked = false;
document.onkeydown = function(e){ if (!clicked){ clicked = true; e = e || window.event; if (e.keyCode == 13) location.href = "http://www.dn.se/" } }</script>

Tack igen! :)

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)