TypeMedlem sedan mars 20021 239 inlägg Hej
Jag har försökt länge nu att få png-bilder att funka i IE (5 och uppåt).
Jag är medveten att transparenta png-bilder i sig inte funkar men man borde ju kunna använda någon speciallösning.
Jag har inte hittat någon här som funkar för mig. Kan någon hjälpa mig som har löst problemet? Jag är tacksam om jag får svar snabbt, för det börjar närma sig deadline nu ;)
TypeMedlem sedan mars 20021 239 inlägg För mig funkar det inte alls.
Testar tex i IE6.
http://boofolketshus.se/wordpress/
headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg Vad funkar inte alls?
Har du laddat ner filen "iepngfix.htc" och lagt den i samma folder som dina css-filer. För jag ser ingen
#content, #leftmenu {behavior: url(iepngfix.htc);}
heller?!
TypeMedlem sedan mars 20021 239 inlägg min tanke är att den ska ligga i filen ie.css.... Gör den inte det? nu är det ruskigt struligt...
TypeMedlem sedan mars 20021 239 inlägg Jag har lagt in
#content{
background:url('images/back.png');
/*height: expression( this.scrollHeight > 600 ? "600px" : "auto" ); /* sets max-height for IE */
behavior: url(iepngfix.htc);
}
... i ie.css.
Den inkluderas via
<!--[if IE 6]><link rel="stylesheet" href="<?php bloginfo('template_url'); ?>/ie.css" type="text/css" /><![endif]-->
Filen ligger i samma mapp som css-filerna.
Jag gjorde ett test också o där funkade det fint... så felet måste ligga någonstans i wordpressen....
http://www.boofolketshus.se/wordpress/wp-content/themes/boofolketshus/test.html
headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg
Type skrev:
min tanke är att den ska ligga i filen ie.css.... Gör den inte det? nu är det ruskigt struligt...
Oj, nu gjorde jag bort mig :) Jag inspectar med FF och då blir jag ju inte serverad den specifika css-filen. Där låg den ja och det funkar inte, det är ju tydligt. Jag har fått det att fungera men det var inga problem så jag har inga tips på vad som kan ha gått snett heller :(
TypeMedlem sedan mars 20021 239 inlägg Nu funkade det. Om jag satte
style="behavior: url(<?php bloginfo('template_url'); ?>/iepngfix.htc);"
direkt på div-taggen funkade det. Det måste helt enkelt vara något knas med ie-cssfilen.
Aja, det funkar ju. tack för hjälpen
headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg Det finns ett lite äldre hack som jag använt med framgång här:
http://www.alistapart.com/stories/pngopacity/
TypeMedlem sedan mars 20021 239 inlägg det verkar inte ha funkat något vidare trots allt.
Jag gör så här istället så funkar det perfa:
<!--[if IE 6]>
<style>
#leftmenu, #content{
background:transparent !important;
filter:progid:DXImageTransform.Microsoft.AlphaImageLoader(src="<?php bloginfo('template_url'); ?>/images/back.png",sizingMethod="scale");
}
</style>
<![endif]-->
TypeMedlem sedan mars 20021 239 inlägg Näe, det funkade inte heller... Länkar funkar inte när man gör på det här sättet.... Jädra skit alltså. Inget verkar fungera ju.
/red
Jag tar o ger upp :( iaf för den här gången...
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Denna tycker jag är klockren:
<!--[if lt IE 7.]>
<style type="text/css" media="projection, screen">
* html img {
background-image: expression(
this.runtimeStyle.filter = 'progid:DXImageTransform.Microsoft.AlphaImageLoader(src="' + this.src + '", sizingMethod="image")',
this.runtimeStyle.backgroundImage = 'none',
this.src = 'blank.gif'
);
}
</style>
<![endif]-->
blank.gif är en 1x1px liten transparent pixel.