webForumDet fria alternativet

Om några tabels i html

18 svar · 1 029 visningar · startad av EmmaW

EmmaWMedlem sedan apr. 2008152 inlägg

Hejsan :)

Jag försöker skapa några tables. Jag är inte så duktig på koder ännu, jag gör de bara i dreamweaver än så länge :)

Min kod ser ut såhär:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<title>Untitled Document</title>
</head>

<body>
<table height="100%" border="1">
  <tr>
    <td width="53" height="23">onsynlig </td>
    <td width="56">onsynlig2
    </td>
    <td width="10000">datum, postnummer </td>
  </tr>
  <tr>
    <td height="23">namn</td>
    <td>trekant</td>

<td colspan="2" rowspan="2">
<br><br><br>1<br><br><br>1<br><br><br>1<br><br><br>1<br><br><br>1<br><br><br>1<br><br><br>1<br><br><br>1<br><br><br>1<br><br><br>1<br><br><br>1<br><br><br>1<br><br><br>1

</td>

</tr>
  <tr>
    <td rowspan="2" valign="top">bild, statestik </td>
    <td height="234">&nbsp;</td>
  </tr>
  <tr>
    <td height="27">onsynlig3</td>
    <td>svara, edit osv </td>
  </tr>
</table>
</body>
</html>

Problemet är att "namn" och "trekant" td:na blir lite högre (height) än vad jag vill att de ska bli (se i en webläsare). Jag vill att dessa td ska ligga tätt intill. Ungefär som td:na från onsynlig, onsynlig2, datum, postnummer.
Förstår ni hur jag menar? :r Jag har jobbat flera dagar med detta lilla problem utan resultat :(

Någon som vet hur man löser det :q Skulle vara mycket tacksam.

Finns det verkligen lösning på detta eller var min beskrivning för dålig? :)

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Emma: Är detta till för en layout eller skall du ha detta för data? Tabeller använder man inte för design. + Om du skall använda dig av XHTML så snälla använd rätt taggar

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">

<head>
		<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
		<title>Untitled Document</title>
		<style type="text/css">
			<!--
			* {margin:0; padding:0}
			body,html {height:100%;}
			//-->
		</style>
	</head>

<body>
		<table style="width:100%;height:100%;" border="1">
			<tr>
				<td style="width:53px;height:23px;">onsynlig </td>
				<td width="width:53px;">onsynlig2</td>
				<td>datum, postnummer </td>
			</tr>
			<tr>
				<td style="width:13px;height:23px;">namn</td>
				<td style="width:13px;">trekant</td>
				<td colspan="2" rowspan="2">
					<br/><br/><br/>1<br/><br/><br/>1<br/><br/><br/>1<br/><br/><br/>1<br/><br/><br/>1<br/><br/><br/>1<br/><br/><br/>1<br/><br/><br/>1<br/><br/><br/>1<br/><br/><br/>1<br/><br/><br/>1
				</td>
			</tr>
			<tr>
				<td rowspan="2" style="vertical-align:top;">bild, statestik </td>
				<td>&nbsp;</td>
			</tr>
			<tr>
				<td style="height:27px;">onsynlig3</td>
				<td>svara, edit osv </td>
			</tr>
		</table>
	</body>

</html>

Ja alltså, jag håller på att byta ut designen i ett forum, så det är väl data då tror jag, de har använt tabbeller där innan så..
Men vad använder man istället för tabbeller när man ska designa då? Okej förlåt ska försöka använda rätt..

Tack för koden ska testa den :)

SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg

Du bör ta en titt på hur man kan placera ut saker med hjälp av <div> och CSS gissar jag voigtann1 syftar på.

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Man brukar använda sig av elementet div, och så sätter man ett id eller en class på det för att formatera det via CSS (Cascading Stylesheet)

<div id="Content">Text här.. eller andra element.</div>

Ytterst kortfattat..

Okej tack! :)

Alltså koden funkade och det är fint med rätt koder i nu. Men den löste inte själva problemet, snarare förvärrade det. "Namn" och "trekant" td:na blev nu jättehöga, tar upp ungefär 50% tror jag, när det jag ville lösa var att få dem smala. Lika smala som texten i dem..

Vet ni hur man löser detta? :)

Edit: I Firefox funkar det jättebra nu, td:na blev smala och fina där! Men i Internet Explorer blev de stora..

tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg

Eftersom du har rowspan 2 på din td med alla 1:orna så kommer höjden på de två td:na bredvid att anpassas till hur många 1:or som finns. Radera alla <br> och 1:or så ser du vad som händer.

För att få kolumnerna lika smala som FF kan du testa med att flytta width

<table style="height:100%;" border="1">
			<tr>
				<td width="100%">datum, postnummer </td>
			</tr>

Tack för svar :)

tanten skrev:

Eftersom du har rowspan 2 på din td med alla 1:orna så kommer höjden på de två td:na bredvid att anpassas till hur många 1:or som finns. Radera alla <br> och 1:or så ser du vad som händer.

Okej :)

tanten skrev:

För att få kolumnerna lika smala som FF kan du testa med att flytta width

<table style="height:100%;" border="1">
			<tr>
				<td width="100%">datum, postnummer </td>
			</tr>

Jag testade att ändra detta men tyvärr blir det ingen skillnad, dvs det funkar fortfarande fint i Firefox men inte i Internet Explorer.. någon aning om varför?

tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg

Nej jag vet inte varför du inte får det att fungera. Jag testade nu och utgick från voigtann1:s kod och i min IE ser det exakt likadant ut som i FF.
Upptäckte ett fel nu när såg närmare på koden.
raden <td width="width:53px;">onsynlig2</td>
ska vara
<td style="width:53px;">onsynlig2</td>
Men vad är det du försöker göra?
Är det data du ska fylla tabellen med eller...?

tanten skrev:

Nej jag vet inte varför du inte får det att fungera. Jag testade nu och utgick från voigtann1:s kod och i min IE ser det exakt likadant ut som i FF.
Upptäckte ett fel nu när såg närmare på koden.
raden <td width="width:53px;">onsynlig2</td>
ska vara
<td style="width:53px;">onsynlig2</td>
Men vad är det du försöker göra?
Är det data du ska fylla tabellen med eller...?

Ja precis, de ska fyllas med data. Det är en kod till att se svar i ett ämne i ett forum.

Jag rättade till det du sa nu också, men det hjälpte inte.

Jag laddade upp filen på www.gratisbok.se.
Om du tittar på sidan i Internet Explorer (senaste versionen) och Firefox, ser du ingen skillnad?
I min Internet Explorer visas "namn" och "trekant" som jättehöga medans i Firefox så är de lika smala som texten inuti dem.

Du kan också titta på koderna där, för jag har följt vad du sagt :)

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

EmmaW skrev:

Ja precis, de ska fyllas med data. Det är en kod till att se svar i ett ämne i ett forum.

Jag rättade till det du sa nu också, men det hjälpte inte.

Jag laddade upp filen på www.gratisbok.se.
Om du tittar på sidan i Internet Explorer (senaste versionen) och Firefox, ser du ingen skillnad?
I min Internet Explorer visas "namn" och "trekant" som jättehöga medans i Firefox så är de lika smala som texten inuti dem.

Du kan också titta på koderna där, för jag har följt vad du sagt :)

Förstår precis vad du menar.. jäkligt skumt..

Fredde Mannen skrev:

Förstår precis vad du menar.. jäkligt skumt..

Mjo..tycker inte det borde vara så svårt att lösa med tanke på att det "bara" är tables.. :)

Detta är ett jätteproblem, för hela forumet är klart med all datainformation osv, men kan inte föra in denna "grunden" beroende på detta table-problemet:/

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...

Detta med att det blir "spunk" med höjdfördelningen i MSIE när man blandar in "överlappande rowspans" (som du gör iom att vänsterkolumnens rowspan börjar "mitt i " högerkolumnens och dessutom går "längre ner" än högerkolumnens) är ingen nyhet tyvärr utan snarare en av dessa bojstenar iallafall jag upplever att jag fick slåss mot ofta när jag höll på med tabeller för layout...

Lösningen heter, enligt min erfarenhet av tabellknackande, "nästlade tabeller" eller "hybridlösning" (i ditt fall alltså, tänk om och gör om - tyvärr) - och jag tog mig friheten att knacka ihop en hybridlösning åt dig för att visa vad jag menar...

Så om du kan leva med att "namn" och "trekant" läggs ut som divvar istället för tabellceller kanske något i den här stilen kan vara till nytta? :bire

jarvklo skrev:

Hmm...

Detta med att det blir "spunk" med höjdfördelningen i MSIE när man blandar in "överlappande rowspans" (som du gör iom att vänsterkolumnens rowspan börjar "mitt i " högerkolumnens och dessutom går "längre ner" än högerkolumnens) är ingen nyhet tyvärr utan snarare en av dessa bojstenar iallafall jag upplever att jag fick slåss mot ofta när jag höll på med tabeller för layout...

Lösningen heter, enligt min erfarenhet av tabellknackande, "nästlade tabeller" eller "hybridlösning" (i ditt fall alltså, tänk om och gör om - tyvärr) - och jag tog mig friheten att knacka ihop en hybridlösning åt dig för att visa vad jag menar...

Så om du kan leva med att "namn" och "trekant" läggs ut som divvar istället för tabellceller kanske något i den här stilen kan vara till nytta? :bire

Konstig detta.. men tjaa det verkar ju som bästa alternativet i alla fall, så blir väl "hybridlösningen" då ;) Tack :bire

EmmaW skrev:

Konstig detta..

Ja, det har jag också tyckt sedan jag gick på samma nit första gången för över tio år sedan.

Hoppas det löser sig med forumets mallar till slut! :bire

Hihi ok, jag ligger lite efter.. :)

Mjo, nu när jag testar det med hela koden blir det faktiskt bättre än jag trodde, ser inga nackdelar att göra så här just nu i alla fall..

Kalas! :bire

... men titta gärna på det där med att använda CSS istället för tabell-element för layoutkod också (som flera inlägg har tipsat om häroven).

Det är inte i vägen att kunna bemästra det också ;)

okok ska göra mitt bästa! :)

143 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)