webForumDet fria alternativet

Problem med width i div i firefox

12 svar · 625 visningar · startad av erik_nordell

erik_nordellMedlem sedan aug. 2000431 inlägg

Hej,

jag har en css-fil som är helt valid men ändå så funkar det inte i firefox...
ser skitbra ut i explorer (som vanligt)

Jag har följande:

<div style="width:210px;background-color:#EFEFEF;border:1px #000000 solid;">Kort text</div>

Resultatet blir att DIV:en bara sträcker sig "kort text" lång och sen slutar (ca 100px) istället för att bli 210 px bred ovasett om texten är 1 tecken lång eller maximallt antal tecken motsvarande 210 px.
Dvs. det är textlängden som avgör bredden och inte width: som är satt i style.

Vad är problemet med firefox egentligen? (eller med mig som programmare ;) )

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Det är säkert något helt annat som orsakar detta.
Du måste därför visa ALL kod, och helst även en länk till den skarpa sidan.

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Vilken version av Firefox kör du? + vilken doctype kör du? För jag får inte alls de problem som du skriver. Den skriver ut kort text + sträcker sig 210px dvs över längden för "kort text".

Både meny och meny2 ska vara 210 px, ingen blir det detta trotts att jag lade div:arna på en helt blank sida för att testa i firefox.

Se länk nedan (testa i IE vs. FF)
http://test.vitadix.com/test.html

OkkidoMedlem sedan maj 20007 492 inlägg

Om jag förstår det rätt så bör det räcka med att du lägger till display:block på själva länken.

Och att det inte fungerar i Firefox, eller någon annan webbläsare för den delen, är för att du inte har en doctype ens. Du borde nog sätta dig ner och lära dig grunderna i HTML innan du klagar på någon annan webbläsare än IE6.

Gör om, gör rätt.

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
	<head>
		<title>...</title>
		<link rel="stylesheet" href="css.css" media="screen">
	</head>
	<body>
		<hN><a href="produkter.asp">Produkter - laktosintolerans</a></hN>
		<ul>
			<li><a href="laktos.asp?site=laktos"> &raquo; Så här gör man</a></li>
			<li><a href="laktos_fakta.asp?site=laktos"> &raquo; Fakta om laktosintolerans</a></li>
			...
		</ul>
	</body>
</html>
fiddlerMedlem sedan juli 20023 617 inlägg

Felstavning på <head>... (fast det kanske inte ställer till det...)

fiddlerMedlem sedan juli 20023 617 inlägg

erik_nordell skrev:

Både meny och meny2 ska vara 210 px, ingen blir det detta trotts att jag lade div:arna på en helt blank sida för att testa i firefox

Divarna är 210 vilket däremot länkarna inte är. Testa, som Okkido säger att lägga display:block på a.

okkido, men snälla, lite onödig kommentar att det skulle vara brister i HTML-grunderna som spökar... dessutom har jag inte klagat, utan undrade vad som var fel eftersom det onekligen fungerar bra i IE och inte i FF.

det fungerade inte med display:block i classen heller. visst skulle man kunna lösa det med tabeller eller listor dom du gjort, men man vill ju göra det så enkelt som möjligt.

erik_nordell skrev:

okkido, men snälla, lite onödig kommentar att det skulle vara brister i HTML-grunderna som spökar... dessutom har jag inte klagat, utan undrade vad som var fel eftersom det onekligen fungerar bra i IE och inte i FF.

Verkligen inte en onödig kommentar, det är enbart brister i dina kunskaper som ställer till det i detta fallet. Vill du ha mer hjälp och en färdig lösning så droppa attityden.

/r och du behöver inte bygga om till en lista som jag gjorde, jag ville bara ge dig den mest semantisk korrekta strukturen för det du försöker göra. Det går bra, men mindre korrekt, att omsluta varje länk med en helt onödig div.

Här har du en början.

tack, det funkade bra!

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

// red.

de blev fel på en sak..

Fredde Mannen skrev:

Bara som lite curiosa så har jag upptäckt att när man sätter

<div class="Klassnamnet">text... </div>

resulterar inte i samma som om man sätter samma värden som klassen har, fast man sätter det som ett ID i diven.

<div id="Klassnamnet">text... </div>

i alla fall i FF :)

Haha va, du får nog förtydliga det lite.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)