webForumDet fria alternativet

Länka in html-fil

10 svar · 736 visningar · startad av solis81

solis81Medlem sedan apr. 20085 inlägg

Efter att övergett ifames och köra fullt ut med att bygga sidorna med CSS har jag upptänkt ett problem med menyn på sidorna. Jag har byggt menyn i en lista och kopierat över den på alla sidor men det blir ju lite jobbigt om man ska ändra något i strukturen. Skulle man kunna lägga meny-listan i en egen html-fil och sedan bara länka in denna på varje sida??

:birp

friedMedlem sedan apr. 200819 inlägg

Ja, men du menar väl .css fil?
Eller har jag missuppfattat dig? ;D

cayaMedlem sedan aug. 20051 448 inlägg

jag tror det är en missuppfattning, funderat på att använda dig av php include? sök efter tutorials i forumet eller via google. det finns mängder av information om hur du går till väga

lycka till

Ja jag hittade denna inlänkning av en php-fil

<div id="menu">
<?php include 'inc/topmenu.php'; ?>
</div>

Men det är ju en html-fil jag vill länka in.... :l

cayaMedlem sedan aug. 20051 448 inlägg

ledsen, men det funkar inte så med html

html är statiskt, php (och asp) är mer dynamiskt.
men ska du ändå länka in menyn på varje sida kan du ju också byta filändelse, eller hur?

Hittade något här

<!--#include virtual="logo.html"-->

Ska detta funka? Vad innebär/betyder virtual?

yadorMedlem sedan mars 2004455 inlägg

Om servern kan köra SSI så kommer det nog fungera. Har något minne också av att sidan måste sluta på .shtml, men jag tror det inte behövs längre. Rätta mig någon om jag har fel :)

MelittaMedlem sedan sep. 2003448 inlägg

Google är din vän :)
http://www.webcom.com/~webcom/help/inc/include.shtml

nilleonlineMedlem sedan sep. 2006119 inlägg

Bra sätt att göra med då måste du använda dig av asp,php etc.

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

nilleonline skrev:

Bra sätt att göra med då måste du använda dig av asp,php etc.

Nej det måste du inte alls. http://sv.wikipedia.org/wiki/Server_Side_Includes

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

solis81 skrev:

Hittade något här

Ska detta funka? Vad innebär/betyder virtual?

Du kan utan problem använda SSI även om du inte använder php eller asp utan vanlig gammal hederlig html, och självklart under förutsättning att din server stöder det (det gör de allra flesta nuförtiden).

Det finns två olika typer av include. Dels "virtual" som du själv hittat, och dels "file". Skillnaden ligger i att dom bygger på olika metoder att definera sökvägar för att hitta filen du vill dra in. Tekniskt jox som egentligen är irrelevant om du är en vanligt användare. Funkar inte den ena, så funkar den andra. Så här ser dom alltså ut:

<!--#include file="logo.html"-->

Som nån skrev ovan, så brukar det krävas att "föräldrafilen" (dvs sidan där den inkluderade filen ska visas i) har filändelsen "shtml" eller "shtm". Men ibland är det okej med "html" och "htm" också. Kolla med ditt webbhotell vilka krav dom har. Om dom kräver shtml eller shtm så är det bara att byta ändelser på filerna (och självklart ändra i länkar och menyer som leder till samma sidor).

Den inkluderade filen, i ditt fall en meny, ska inte innehålla någon annat än precis det som ska in i "föräldrafilen". Ingen <html> eller <head> eller <body> alltså. Detta är viktigt eftersom de två filerna "blandas" redan på servern och då skulle ju sidan skickas till användarnas webbläsare med två <head> eller två <body>.

Du kan spara ner den inkluderade filen med vilken filändelse som helst. Jag brukar använda ".include" så jag senare vet att det är en inkluderad fil om man bara kollar hastigt.

Här är ett exempel på SSI:

Först "föräldrafilen" som jag nu kallar "ssi-test.shtml":

<html>
<head>
</head>
<body>
<div>
Bla bla bla text här
</div>
<!--#include virtual="meny/min-inkluderade-meny.include"-->
</body>
</html>

...och den inkluderade filen som jag kallat "min-inkluderade-meny.include" ser ut så här:

<div>
<ul>
<li><a href="sida-1.html">Sida 1</a></li>
<li><a href="sida-2.html">Sida 2</a></li>
<li><a href="sida-3.html">Sida 3</a></li>
</ul>
</div>
136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)