LisaliMedlem sedan okt. 2006100 inlägg
Hej, har försökt mig på att göra en iframe.
På mac och firefox ser det så "tjusigt" ut så, men när jag går och kikar på pc och explorer så blir det en scroll horisontellt. Det vill jag ju absolut inte ha!
Har försökt att göra iframen mindre men icke sa nick, scrollen vägrar försvinna.
Har någon vänlig själ ett tips om hur jag får bort den horisontella scrollen?
Här kan ni se scrollen: http://www.lisali.se/gronashemmet/teamet.html
Tack på förhand.
Lisa
itpastornMedlem sedan feb. 2007280 inlägg
Konstruktiv kritik
Hoppas du tar detta på rätt sätt - jag vill inte bara sabla ned det du gjort, men det finns stora problem. Vida mycket värre än att din iframe inte funkar som du vill på alla plattformar.
Varför en iframe? Risken är att många som tittar i lite mindre skärmar kommer få dubbelscroll, vilket är bland det värsta som finns på webben.
En annan risk är att folk som hittar sidan via Google kommer ser detta: http://www.lisali.se/gronashemmet/iframe/teamet.html
Det vill du inte heller.
Vidare så ligger mycket text i bilderna, vilket i och för sig gör att din sida inte lär indexeras av sökmotorerna. Men det stänger också ute i princip alla som litar till talsyntes och som vill förstora texten för att se den bättre, samt gör utskrifter rätt fula, då typsnittens inbyggda anti-aliasing inte utnyttjas.
Sidorna saknar också vettiga värden på title-elementen. Vilket är en totalmiss för tillgänglighet och SEO (sökmotoroptimering).
Sidan använder tabeller för layout och har en skrälldus onödiga javaskript. CSS är svaret på hur du skall ersätta båda dessa felanvända tekniker. (Och än en gång är det sidans tillgänglighet och sökmotoroptimering som blir lidande.)
På sätt och vis är tabellen över de anställda eller era referenser korrekta. Det är ju tabulär data, men du använder konsekvent th-elementet (table heading) där det borde vara td (table data). Och du sköter all dess layout med attribut i HTML-koden, när det borde göras med CSS.
Ditt bästa sätt att utnyttja detta forum är att ställa frågor som hjälper dig att fixa till dessa mycket grövre brister. När de är lösta kommer du inte längre behöva din iframe.
Förslagsvis börjar du med att läsa igenom stora tipstråden på detta forum.
jarvkloMedlem sedan juli 20013 295 inlägg
Lisali - Jag misstänker att ditt problem uppkommer i MSIe6 (för när jag kollar i MSIE7 får jag ingen sidscroll just nu)
hursomhelst - det här är en gammal klassiker, och även om jag inte hittar igen tråden vi löste det i just nu, så finns förmodligen lösningen på ditt problem i exemplet vi klämde fram då - http://member.webforum.nu/2241/iframes_i_xhtml.html
Du behöver antagligen modifiera overflow-x på det sätt som görs i den tredje filen som inkluderas (innehållet i tredje iframen på den sidan) för att bli av med problemet
Lycka till :birp
Tack för svar!
Ett särskilt tack till itpastorn! Så länge man får konstruktiv kritik så tar i varje fall jag den på rätt sätt. :-)
Du håller inga kurser man kan få gå på? Har du fler lästips tar jag tacksamt emot dem också.
Vänligen
Lisa
itpastornMedlem sedan feb. 2007280 inlägg
(y) ITPastorn! (y)
TACK! För tre lättförståeliga kursdelar om html. Vill se mer!
När finns det mer att titta på?
Soliga hälsningar
Lisa
Hej igen,
Vågar man be om lite mer konstruktiv kritik? Har försökt att skapa sidan med css och undrar ju om det blev lite mer "rätt" den här gången. :)
Ny länk till sidan: http://www.lisali.se/gronas/index.html
Stort tack på förhand!
Lisa
tantenMedlem sedan nov. 20051 658 inlägg
Tycker nog att du först ska tänka efter vilken målgrupp du riktar dig till. Kommunen har förmodligen redan all information, så det är om jag gissar rätt, föräldrar och kamrater till ungdomar, som behöver hjälp, som ska hitta sidan. Rätt...?
Då bör du göra allt för att få sidan helt tillgänglig för alla funktionshinder. Få bort javascripten, använd <h1>-<h6> rätt. Menyn är bl.a långt ifrån tillgänglig. Det kan vara så att du måste tänka om designen för att få dit en meny som fungerar, eftersom den gröna bakgrunden till den också finns i högerbilden... Men tänk dig själv som en person med svår dyslexi och som behöver få allt uppläst... är mitt råd... eller synskadad och behöver förstora texten...
Jag är säker på att du kommer kunna fixa det... :)
Tack! Ni är för bra!
Tar till mig allt!
Tusen tack Tanten!