webForumDet fria alternativet

Problem med zip-filer

3 svar · 383 visningar · startad av Lisali

LisaliMedlem sedan okt. 200698 inlägg

Hej, vet inte om jag postar rätt (håller tummarna!)

Har några excel-filer som är komprimerade med macs egna komprimeringsverktyg (OS 10.3). Ändelsen på filen är .zip.

Problemet är när man från pc ska ladda ner filerna. Man får följande felmeddelande: archive is damage:Open failed.

Vet någon var felet ligger och hur jag åtgärdar det?

Tack på förhand
Lisa

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Du menar väl att det går att ladda ner till pc utan problem, men att det är uppackningen som krånglar?

Jag tror inte det är själva zippningen som ställer till det, utan excel-filen. Kan ni testa att zippa andra filer, typ nån bild eller ett word-dokument och se om man kan öppna i samma PC?

Har nämligen ett minne av nåt liknande där en speciell excel-fil från Mac inte gick att öppna på en PC för att den antagligen ansågs som korrupt (funkade finemang på Mac alltså). Vi fick helt enkelt skapa ett nytt Excel-dok och kopiera över all data från den korrupta filen. Gudskelov var det inte så mycket....

LisaliMedlem sedan okt. 200698 inlägg

Tack, det var uppackningen som krånglade kan man säga. Kunden försökte öppna filen direkt istället för att först ladda ner den och sedan packa upp den.
Nu verkar det dock fungera.

:)

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Lisali skrev:

Tack, det var uppackningen som krånglade kan man säga. Kunden försökte öppna filen direkt istället för att först ladda ner den och sedan packa upp den.

Herrejösses..... :OO

Lisali skrev:

Nu verkar det dock fungera. :)

Bra!

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)