Jag vill göra en liten sak med divar på min sidan. Få se om jag lyckas förklara så ni förstår.
Jag har först en DIV som är ca 500 x 400 px som är centrerad på sidan. Och i den har jag massvis med thumbnails bilder. Om man nu trycker på en bild så ska den DIVEN som alla thumbnails ligger i försvinna och istället ska det öppnas en annan div som är ca 620 x 426 px. Den diven ska också va centrerad i mitten. Storlekarna är inte något viktigt men det är bara så ni ska förstår hur jag menar.
Hur ska jag göra för att få det att bli så här?
Hoppas ni hänger med.
Det låter egentligen som en fråga för javascriptforumet tycker jag.
Annars finns det ju lösningar för att visa bilder på ett smidigt sätt, till exempel Lightbox och GreyBox. Det kanske kan hjälpa?
jawbreaker skrev:
Det låter egentligen som en fråga för javascriptforumet tycker jag.
Annars finns det ju lösningar för att visa bilder på ett smidigt sätt, till exempel Lightbox och GreyBox. Det kanske kan hjälpa?
Lightbox och GreyBox vet jag att det finns. Men tänkte om det gick göra så som jag ville på något annat sätt.
dreasMedlem sedan jan. 2004140 inlägg Det är, precis som jawbreaker säger, javascript du är ute efter.
Med javascript kan du styra lagers visibility, vilket borde ge dig önskad effekt. Mitt tips är att söka i javascript forumet efter "div visibility" eller liknande, så bör du hitta något.
dreas skrev:
Det är, precis som jawbreaker säger, javascript du är ute efter.
Med javascript kan du styra lagers visibility, vilket borde ge dig önskad effekt. Mitt tips är att söka i javascript forumet efter "div visibility" eller liknande, så bör du hitta något.
Okej! Jag återkommer med svar hur det gick sen.
Kan man inte göra något på det här viset.
Jag har en div med
style="display: none;"
Sen när man håller musen över en länk på sidan så ändras display: none; i den diven på något vänster? Eller är det fortfarande enklast med javascript?
Ja, javascript måste du använda dig av OM inte du vill att den skall gå till en ny sida och rendera ut diven som du vill ha det. Men mouseover är alltid javascript, sen är frågan om du vill koda en egen lösning eller använda en som är färdig med en bra dokumentation som båda länkarna som jawbreaker skrev.
Okej.
Men om jag använder denna koden då. Kan jag få så att den är i en div ifrån början? Så att diven är dold ifrån början?
<SCRIPT LANGUAGE="javascript">
function hidden()
{
if (document.all)
{
document.getElementById("photo").style.display = "none";
}
{
document.getElementById("photo").style.visibility = "hidden";
}
}
</SCRIPT>
varför inte sätta den som dold i början med CSS:
#photo {
display:none;
}
Och jag hade försökt göra en generell javascript funktion för att dölja en div/id:
<SCRIPT LANGUAGE="javascript">
function hidden(id) {
if(!id) {id = "photo";}
if (document.all) {
document.getElementById(id).style.display = "none";
} else {
document.getElementById(id).style.visibility = "hidden";
}
}
</SCRIPT>