webForumDet fria alternativet

Lång laddningstid för CSS

8 svar · 627 visningar · startad av dreas

dreasMedlem sedan jan. 2004140 inlägg

Hej hallå!
Jag har en webbplats där det körs en hel del PHP. Sidan är självklart uppbyggd med CSS, dvs. jag har listor och annat för menyer m.m.
Webbplatsen fungerar toppen (förutom alla IE6 buggar jag måste rätta till i efterhand) i vanliga fall, men när jag sitter på jobbet (läs; en hel del brandväggar, proxy m.m.) så tar det ett litet tag innan den korrekta sidan laddas in.
Det man ser under kanske en till två sekunder är sidan utan CSS, dvs. listor som de ser i orginal skick, borders runt bilder m.m. - extremt irriterande mao.

Vad beror detta på? Är det att CSS filen är för stor, eller att själva PHP sidorna/scripten är för tunga? Jag hade tänkt optimera CSS koden lite mer, och dela in stylesheet filen i flera små för att bara ladda in de nödvändiga. CSS importeras på följande sätt om det har någon betydelse

<style type="text/css" media="screen">@import 'inc/style.css';</style>

Jag antar att det har ngt med den säkerthet min arbetsplats har, men vore tacksam för all input och förslag på att komma runt problemet.

TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg

Hur stor är CSS-filen i fråga?

Grund CSS filen är på 8kb, sedan har jag en fil som tar hand om formulärfält (som bara importeras där form finns) som är på 3kb.

k0ffeMedlem sedan maj 2003352 inlägg

<link href="css.css" rel="stylesheet" type="text/css" />

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Var sitter länken till stilmallen? Kan du lägga in den i kod som laddar tidigare?
Vad har du för charset i stilmallen (är den skapad med utf-8 eller annan charset)? Finns det andra stilar som påverkar vissa element som laddar före?

k0ffe; jag har svårt att tro att det ska vara importen av CSS filen som ska göra att det går långsammare. I sådant fall, har du någon referens/sida som bevisar detta? Att köra @import underlättar och reducerar längden på koden då tanken är att jag i slutändan importerar flera css-filer för att optimera.

Danne: Länken till stilmallen sitter självklart i HEAD taggen, precis under

<meta http-equiv="Content-type" content="text/html; charset=utf-8" />

I stilmallen har jag inte definierat någon charset. Bör jag göra det?
Det finns inga andra stilar som laddas före (eller alls), vilket således ej påverkar elementen. Samma symptom får jag oavsett om jag laddar in den externa CSS för formulärfält eller inte.

Och så vitt jag vet, angående PHP så ska ju det köras på servern innan sidan skickas ut till användaren - vilket säger mig att det inte borde vara PHP som påverkar laddningstiden.

Kan poängtera att jag från jobbet inte har stött på någon annan sida som visar samma "fel" som min webbplats har.

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

dreas skrev:

k0ffe; jag har svårt att tro att det ska vara importen av CSS filen som ska göra att det går långsammare. I sådant fall, har du någon referens/sida som bevisar detta? Att köra @import underlättar och reducerar längden på koden då tanken är att jag i slutändan importerar flera css-filer för att optimera.

Danne: Länken till stilmallen sitter självklart i HEAD taggen, precis under

<meta http-equiv="Content-type" content="text/html; charset=utf-8" />

I stilmallen har jag inte definierat någon charset. Bör jag göra det?
Det finns inga andra stilar som laddas före (eller alls), vilket således ej påverkar elementen. Samma symptom får jag oavsett om jag laddar in den externa CSS för formulärfält eller inte.

Och så vitt jag vet, angående PHP så ska ju det köras på servern innan sidan skickas ut till användaren - vilket säger mig att det inte borde vara PHP som påverkar laddningstiden.

Kan poängtera att jag från jobbet inte har stött på någon annan sida som visar samma "fel" som min webbplats har.

Jag kanske bara förvirrar mer....

Men jag syftade på att css-filen kan vara SPARAD med annat charset - inte att det ska stå - läsligt - i den. Alltså: Man kan på olika sätt i olika editorer spara och/eller skapa dokument och får olika options i samband med detta. Bl.a. vilket charset som meta-datan (dold info) ska ha. Jag vet att detta ibland kan ställa till "obegripliga" problem. Men i ditt fall kanske det är extremt långsökt..... :r

Kan det vara så att koden i stilmallen är felaktig och detta gör att webbläsaren behöver lite extra tid för att fatta vad den ska göra?

Eller använder du stilar som är gamla eller kanske såna som din webbläsare ännu inte är beredd på?

Kan man få se stilmallen?

Vad har du för läsare?

Har du testat i andra webbläsare, andra datorer, hemma osv?

Har du testat att skapa ett nytt dokument och kopiera i alla stilar och spara över din nuvarande stilmall?

Blir det skillnad om du inte importerar den, utan länkar?

Ta mig inte fel, jag brukar alltid fråga en extra (dum) fråga istället för att anta att man förstått allt. Jag tror inte att det ska vara något charset i CSS. Dvs. jag har inte använt Notes (som bruakr lägga in charset i början av filen) eller liknande. Har stött på det problemet förut, men då visades andra symptom.

Denna CSS och webbplatsen fungerar UTSÖKT och helt underbart bra på alla datorer, Firefox eller IE7 (japp, fortfarande strul med IE6) - förutom när jag kör IE7 på jobbet. Därför tror jag att det kan ha och göra med jobbets säkerhet och sevrar som måste kontrollera filen en extra gång.

Kan det vara så att koden i stilmallen är felaktig och detta gör att webbläsaren behöver lite extra tid för att fatta vad den ska göra?

Det ska omedelbart kontrolleras. Tror inte att jag ska ha missat något, men visst kan ett ; eller liknande fattas. Återkommer om detta

Eller använder du stilar som är gamla eller kanske såna som din webbläsare ännu inte är beredd på?

Det ska inte vara några problem med detta, då som sagt alla andra datorer uppvisar stilmallen korrekt.

Kan man få se stilmallen?

Absolut. Den är dock rätt lång, samt så har jag den på min bärbara som just nu saknar internetuppkoppling då jag inte befinner mig hemma på en vecka. Postar den i slutet av veckan.

Vad har du för läsare?

Har provat med IE7/FF. Återigen fungerar webbplatsen korrekt på andra datorer, förutom på jobbet. Dvs. utesluter jag att webbläsaren uppvisar ngt fel.

Har du testat i andra webbläsare, andra datorer, hemma osv?

Som ovan;
Företagsdatorer = problemet uppstår
Alla andra datorer = fungerar kalas

Har du testat att skapa ett nytt dokument och kopiera i alla stilar och spara över din nuvarande stilmall?

Blir det skillnad om du inte importerar den, utan länkar?

Har jag inte provat.
Ska definitivt prova att lägga in den direkt utan att importera. Blir dock i sltuet av nästa vecka (då jag befinner mig på jobbet igen)

Men tror du inte att det kan ha och göra med att stilmallen måste åka igenom massa säkerhetsfilter? Att det uppstår en flaskhals precis när mallen ska läsas in. Konstigt abra att jag inte sett detta symptom på andra sidor förutom min.

Ska försöka mig på olika typer av css inläsningar innan helgen. Förstår att det är svårt att gå vidare med ärendet om jag inte kan uppvisa resultat av de felsökningar du angett. Tackar och bockar för dem, blir till att beta av hela listan sen! :)

k0ffeMedlem sedan maj 2003352 inlägg

Testa och jämför! ;)

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.cf67ef55
122 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)