yadorMedlem sedan mars 2004455 inlägg Hejsan!
Jag använder javascript för att skriva ut hela min meny på en webbsida. För dem som inte har javascript aktiverat så har jag inom en noscript länkat till min sitemap. Nu undrar jag vad google och liknande sökmotorer tycker om detta? Kommer google t.ex följa min länk som jag skrivit i noscript taggen och sedan inkludera alla mina sidor som min sitemap i sin tur länkar till? Eller struntar google i min länk i noscript taggen så att nästan inga av mina sidor hamnar i deras databas?
Obs, om någon undrar varför jag skriver ut menyn med javascript är pga:
1. Sidan ska kunna köras lokalt utan någon webserver.
2. Man ska kunna göra bokmärken.
Tack på förhand!
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg Google följer inte javascriptade länkar. Men såvitt jag vet så följer dom länkar i noscript-taggar som vanligt (testade för ett par år sen). Så det ska inte vara några problem.
Men du kanske kan lägga samma länkar i klartext längst ner på sidorna, eller, om det är många, lägga in en länk till en sitemap längst ner och sedan i sitemappen ha riktiga länkar.
yadorMedlem sedan mars 2004455 inlägg Ju, jag har tänkt på det. Men jag har för mig att google bara läser 2/3 eller något sådant längst upp på sidan och i så fall så kommer inte min sitemap länk med då den ligger typ sist.
Men om google läser noscript taggen så är det ju inga problem :)
Danne V skrev:
Google följer inte javascriptade länkar. Men såvitt jag vet så följer dom länkar i noscript-taggar som vanligt (testade för ett par år sen). Så det ska inte vara några problem.
En liten kommentar till första meningen. Jag arbetade en gång på en sida som använde frames, och killen jag jobbade åt ville ha det så, men ville ha ett skript som såg till att sidan alltid låg frames. Vad gjorde då var ett skript lägga ett skript i stil med följande på alla sidor som hörde hemma i en frame:
if (top===self)
top.location.href="/buildframes.php?referrer=" + escape(location.href);
Det skulle jag aldrig ha gjort! Google fick då nämligen för sig att all de sidorna var redirectade någon annanstans och avindexerade dem. (Detta var undersidor för produkter, vilket sabbade en del för hans onlineförsäljning) Däremot var Google så klart inte smart nog att fatta att referrer-URL'n skulle skickas med som querystring, så den enda sidan som indexerades efter det var www.domän.com/buildframes.php?referrer=
Och trots att det tog ett par dagar för Google att avindexera alla undersidor, så lyckades de inte återindexera undersidorna på flera månader, trots att jag tog bort koden. Sedermera gick företaget i konken, troligen mer pga att killen var nära pensionsålder, men detta kan ha spelat in.
Läxan jag lärde mig var att visst kan Google indexera Javascriptade länkar, och att man bör tänka på det när man utformar koden.
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg
nitro2k01 skrev:
Och trots att det tog ett par dagar för Google att avindexera alla undersidor, så lyckades de inte återindexera undersidorna på flera månader, trots att jag tog bort koden. Sedermera gick företaget i konken, troligen mer pga att killen var nära pensionsålder, men detta kan ha spelat in.
Läxan jag lärde mig var att visst kan Google indexera Javascriptade länkar, och att man bör tänka på det när man utformar koden.
Förstod inte riktigt det där. :r
Men jag framhärdar nog: såvitt jag vet och har testat, så FÖLJER inte Googlebotarna länkar som finns i javascripter. Däremot så är det mycket möjligt att länkarna INDEXERAS (dvs. registreras i deras databas).
Men det kanske har ändrats på senare tid....?
Danne V skrev:
Förstod inte riktigt det där. :r
Enkelt uttryckt: Om en sida innehåller kod på mönstret location.href="htp://..." så verkar Google tro att sidan har flyttat permanent.
Danne V skrev:
Men jag framhärdar nog: såvitt jag vet och har testat, så FÖLJER inte Googlebotarna länkar som finns i javascripter. Däremot så är det mycket möjligt att länkarna INDEXERAS (dvs. registreras i deras databas).
Men det kanske har ändrats på senare tid....?
Nu är det jag som inte förstår. Hur ska Google kunna indexera en länk utan först följa den? :q
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg
nitro2k01 skrev:
Enkelt uttryckt: Om en sida innehåller kod på mönstret location.href="htp://..." så verkar Google tro att sidan har flyttat permanent.
Nu är det jag som inte förstår. Hur ska Google kunna indexera en länk utan först följa den? :q
"Indexera" betyder att "registrera" eller "katalogisera" ungefär. Alltså att boten suger i sig den javascriptade länken, dvs koden, och sparar. Det innebär inte att boten nödvändigtvis följer länken till den andra sidan.
Alltså: När boten går igenom en sida som heter t.ex. "index.html" och hittar en scriptad länk till t.ex. "kontakt.html" så registrerar den själva länken ("jaha... där hade vi en länk till kontakt.html") men han följer inte efter länken till kontakt.html och indexerar kontakt.html också.
Så uppfattar jag det i alla fall...
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Nej, men att de kan upptäcka automatiska redirects är inte speciellt förvånande.
Att döma från nitros erfarenheter klarar Googlebot av att inse att vissa mönster (typ friliggande location.href=någonting) innebär att en vanlig webbläsare automatiskt kommer att flyttas till en annan sida, vilket innebär att de inte bryr sig om att indexera sidan som redirecten sker på eftersom den sidan "aldrig" kommer att synas.
- Googlebot kommer in på index.html
- Index.html har frames, så GB följer en noframe-länk till main.html.
- På main.html ser GB att det finns ett script som direkt vidarebefordrar till någon annan sida.
- Googlebot avbryter indexeringen av sidan.
Däremot vore GB ganska trasig om den automatiskt ignorerade alla sidor som någon gång under sin livslängd kunde använda Javascript för att skicka besökare någon annanstans. Nu var det ju iofs inte riktigt det som det här handlade om, men ändå...
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg ... om man får tro resultaten från http://www.webforum.nu/showthread.php?p=1403899#post1403899 så verkar det som om Google läser scripts i <noframes>-taggar som bode nitro och spango påpekar iallafall... ;)
... och en "bot" som inte kollar varken robots.txt eller letar efter en
<META NAME="ROBOTS" CONTENT="NOINDEX">
eller en
<META NAME="ROBOTS" CONTENT="NONE">
innan den registrerar/ sparar/indexerar en nyupptäckt länk är en mycket elak robot (vilket t.ex. Google säger att man inte är i sina webmaster guidelines) - så varje ny länk som läses upp på det ena eller det andra sättet innebär att din webbplats (och din sida) läses av innen den indexeras (spara, registreras, osv).
Kolla din webbservers loggfil efter inkommande trafik från Googlebot för en nyskapad sida med t.ex. "noindex" som du länkar till på ett eller annat sätt så ser du ;)
yadorMedlem sedan mars 2004455 inlägg okej. Mina sidor ser typ ut såhär nu:
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<title>title här</title>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<meta name="Description" content="x" />
<meta name="keywords" content="x" />
<link type="text/css" rel="stylesheet" href="include/stylesheet/standard.css" />
<script type="text/javascript" src="include/javascript/standard.js"></script>
</head>
<body>
<div id="header">
</div>
<div id="meny"> <!-- om javascript är aktiverat så ändras texten i meny till typ: <ol><li><a ...>länk</a></li>...</ol> -->
<div class="error"> <!-- annars visas denna div.. (Ska jag lägga denna diven innanför en noscript tag, ur sökmotorperspektiv?) -->
<h1>Fel</h1>
<p>
LIte förklarande text här... <a href="sitemap.html">sitemap</a>
</p>
</div>
</div>
<div id="infobox">
<h1>rubrik</h1>
<p>
en massa text.
</p>
<div id="bot">
<div class="hr"></div>
© x.com<br />
<a href="sitemap.html">Sitemap</a>
</div>
</div>
</body>
</html>
Vad kommer google att tycka?
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Förmodligen att du följer deras webmaster guidelines bra :)
I praktiken vet ingen utom Google exakt (Det sägs t.ex. att en sida lika gärna kan "åka ner" i deras aktning på att för många av dess meta keywords inte återfinns i textinnehållet, som att den använder frames eller annan kod på fel sätt...)
... men kodmässigt tycker iallafall jag att den ser det ut som de säger att de förväntar sig :)
yadorMedlem sedan mars 2004455 inlägg Okej, bra att du sade det. Jag blir nämligen lätt rädd när javascript används vid länkutskrifter och någon sökmotor ska kunna hitta dom.
Tack allesammans för all hjälp.
OkkidoMedlem sedan maj 20007 492 inlägg Släng på ett rel="nofollow" på länken om du inte vill att den ska följas.