webForumDet fria alternativet

CSS igen nytt problem

4 svar · 338 visningar · startad av stavve

stavveMedlem sedan sep. 200782 inlägg

Det verkar som det är alltid något browser som vill strula med något när man använder CSS inget funkar felfritt om man inte gör en massa specialare för att det ska funka i alla browsers. Innan hatade jag firefox och nu strular explorer men som jag förstår är det jag som inte kan css tillräkligt bra för att kunna gå runt alla små klurigheter som uppstår. Kan någon som är en snäll själ kolla på det här för jag fattar verkligen inte vad som händer. Tanken är att fliken ska åka upp lite när man för musen över. och det gör den på alla men i explorer blir det något helt skumt som är lite svårt att förklara men kolla in bilden så fattar ni nog vad som händer.

http://www.tkingdom.net/test/test.jpg

Kan tyvärr inte lägga ut sidan
mvh stavve

css

#tabsB {
      float:left;
      width:100%;
      font-size:93%;
      line-height:normal;
      }
    #tabsB ul {
	  margin:0 auto;
	  padding:10px 10px 0 1px;
	  list-style:none;
      }
    #tabsB li {
      display:inline;
      margin:0;
      padding:0;
      }
    #tabsB a {
      background:url(../images/round/tableftJ.png) no-repeat left top;
      margin:0;
      padding:0 0 0 4px;
      text-decoration:none;
      }
    #tabsB a span {
      display:block;
      background:url(../images/round/tabrightJ.png) no-repeat right top;
      padding:5px 15px 4px 6px;
      color:#667;
      }

#tabsB a:hover {
      background-position:0% 2px;
      }
    #tabsB a:hover span {
      background-position:100% 2px;
      }
<td>
										<div id="tabsB">
										<ul>
											<li><a href="#" title="Link 1"><span>Link</span></a></li>
											<li><a href="#" title="Link 2"><span>Link</span></a></li>
											<li><a href="#" title="Link 3"><span>Link 3</span></a></li>
											<li><a href="#" title="Longer Link Text"><span>Longer Link Text</span></a></li>
										</ul>
										</div>
								</td>
OkkidoMedlem sedan maj 20004 460 inlägg

Denna gången var det mycket bättre inställning på ditt inlägg.

MEN för att vi ska kunna hjälpa dig får du förklara exakt vad det inte är som fungera. Du måste också skicka med din HTML och allra helst skicka med en länk där problemet uppstår.

olarssonMedlem sedan feb. 200793 inlägg

...

Det skulle hjälpa om du kunde posta html. När det gäller CSS så är det väll så att man får lära sig vilka möjligheter som inte fungerar, och inte använda sig av dem.

stavveMedlem sedan sep. 200782 inlägg

sorry inlägget råkade komma ut inna jag va klar =) därför det såg lite skumt ut
läs hela från början

voigtann1Medlem sedan juni 20018 810 inlägg

CSS tolkas olika på alla webbläsare, Men det är inte bara CSSn som renderas olika, beroende på hur du kodar en hemsida exempelvis: Vilken doctype du använder, vissa läsare är "dumma" att säga: "Ok vi har ingen doctype här då kör jag xxx istället. Detta kan fungera för IE, men även fel kodning i html (exepelvist att man använder fel taggar på vissa ställen) kan ha följder på layouten som det är tänk.

"Innan hatade jag Firefox och nu internet explorer" - byter ställning efter ett antal timmar ;). Att koda hemsidor är idag inte alldeles enkelt, det krävs lite att man kodar, få problem, söka efter lösningar som "hacks" för att få till sidor är idag vardags mat för en webbutvecklare.

Genererad på 379 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb