1. Finns det någon max längd alt. rekomendation på max längd av ex. meta beskrivning?
2. Är det ok att ha radbryt i ex. meta beskrivning?
2 meta frågor
6 svar · 676 visningar · startad av doggelito
Håller inte riktigt med itpastorn
1.Jag skulle säga att det finsn en begränsning till ca 250 tecken. Mer än det så kan sökmotorerna tro att något inte stämmer och kan då anse din sida som icke-vänlig.
2. Varför radbryt, sökmotorerna ser inte radbryt som något speciellt, bara mer kod att läsa in för dem.
Tack för era inlägg! :)
noaksson skrev:
Mer än det så kan sökmotorerna tro att något inte stämmer och kan då anse din sida som icke-vänlig.
Någon sida som kan styrka ditt påstående? :)
noaksson skrev:
Varför radbryt
I admin gränssnittet (gällande ett publiceringssystem) vill jag ha textarea för både beskrivning och sökord.
Detta för att göra det mer användarvänligt.
För har man t.ex. ganska många sökord så är det störande om man inte ser alla ord om man har ett litet textfält.
Och då är det lätt att det smyger in ett par radbryt!
(Visst, jag kan ju replace bort radbryten, men jag vill veta om det har någon betydelse!)
En radbrytning resulterar i ett eller två tecken (beroende på plattform) och är således en högst marginell ökning av kodens längd.
W3C har ingen begränsning av längden på attributvärden. Anpassning till sökmotorer placerar jag under begreppet "omdöme". Jag har csett andra siffror än 250 tecken men få auktoritativa svar.
doggelito skrev:
noaksson skrev:
Varför radbryt
I admin gränssnittet (gällande ett publiceringssystem) vill jag ha textarea för både beskrivning och sökord. Detta för att göra det mer användarvänligt. För har man t.ex. ganska många sökord så är det störande om man inte ser alla ord om man har ett litet textfält.
Du kan väl ha radbryt i en textarea utan att ha det i själva texten?
Tack för era synpunkter! :)
HiDensity skrev:
Du kan väl ha radbryt i en textarea utan att ha det i själva texten?
Japp, precis som jag själv nämner ovan. ;)