MrTrashMedlem sedan sep. 20072 inlägg Hejsan!
ett mindre problem för den kuniga men som amatör kliar jag mig i huvudet..
sidan heter https://www.wreck48.com och en sida jag bygger åt några vänner..
första sidan är centrerad, men andra sidan är inte det.. där för att jag inte fick "GIGs" "THE BAND" m.m centreat tillsammans med bilden bakom..
alltså sidan ska se ut som den gör men i mitten om den första och med länkarna också i mitten ..hela tiden
tack på förhand.. och hoppas ni förstår!?
sifixMedlem sedan maj 200373 inlägg Detta kanske kan funka
Också amatör på det här men du kan ju testa nåt sånt här.
#global {
position:absolute;
left: 50%;
top: 50%;
width: 700px;
height: 400px;
margin-top: -200px; /* half of the height */
margin-left: -350px; /* half of the width */
border: 1px solid #000;
}
Läs mer här
headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg Varör använder du frames över huvud taget? Du använder ju inte dom till något?
Jag skulle skapa en <div id="wrap"> med samma storlek som din önskade bakgrundsbild. Den centrerar och fixar man lätt med margin: 0 auto; background-image: URL(yadayada) no-repeat; position: relative;width: 1024px;height: 768px; .
Sedan skulle jag placera dina länkar absolut inuti diven. Eftersom vi satte position: relative på "wrap" så hamnar dom snyggt på rätt ställe hela tiden. Använd position: absolute; och tex top, left, right eller bottom som du vill för att dom ska hamna rätt.
Strunta helt i din onödiga frame (frames är ett otyg!)
Lycka till!
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg Kikade lite på din sida, och måste nog vara lite "taskig". Hoppas du tar det som konstruktiv kritik...
1. Varför har du två entré-sidor? Det räcker gott med att användaren hamnar direkt på det som du kallar din "andra" sida.
2. Varför har du krånglat till det med ett frameset? Gör vanliga sidor. Framesets är motiverade i en del extremt sällsynta fall, och som jag ser det så är din sajt inte ett sånt. Läs: http://apptools.com/rants/framesevil.php
3. Varför har du ingångssidan under wreck48.com, men sedan resten av filerna under annan domän (trashcantv.com)?
Börja med att fixa till de sakerna. Sedan kan du läsa lite på t.ex. webdesignskolan.com (som typiskt nog är byggd med frames - obegripligt!) där du kan lära dig grunder och få ganska bra tips.
Beträffande konkret svar på din fråga: i filen "wreck48_start.html" har du formateringen i CSS nästan längst upp i koden. Det är med den som du kan ändra utseendet. Men ta bort den från själva sidan och klistra in den i en separat fil som du länkar till istället, så kan du enkelt använda den för fler sidor. Läs om CSS och hur man jobbar på webdesignskolan.
Förresten: Du använder transparenta png-bilder som knappar. Transparensen fungerar inte i IE 6 (tror jag det var). Du måste fixa detta genom att t.ex. lägga in en länk till ett skript. Ta bifogade fil (sleight.js.zip), packa upp och lägg i samma folder som html-sidorna. Klistra in denna kod mellan <head> och</head>:
<script type="text/javascript" src="sleight.js"></script>
Red: Såg att headbug postade medan jag skrev.....