webForumDet fria alternativet

CSS problem med VISTA

9 svar · 750 visningar · startad av noaksson

noakssonMedlem sedan sep. 200610 inlägg

Sitter med ett konstigt problem. Har skapat en site som blandar lite vanlig html samt en del php. Den har en separat CSSfil som följer med på varje sida. CSS:en ligger i en egen katalog. Själva siten är uppbyggd med en del grundfiler på rootnivå (index, kontakt, press osv) samt ett gäng kataloger för varje enskild instans (31 stycken) som i sin tur har egna kontaktfiler, nyhetsfiler osv.
Mitt problem är följande: När jag utvecklade siten satt jag i XP och testade både IE7 och Firefox 2.0. Inga problem med CSS för någon av mina filer. Jag är nöjd med mitt resultat. Kom till mitt jobb där jag har Windows VISTA och både IE7 samt Firefox och ser att CSS:en följer med på mina filer som ligger i rooten men inte på mina filer i de 31 kataloger. MEN BARA I IE7. HUUUR????? Firefor är pålitlig som vanligt.

Frågan lyder då...F uckar VISTA upp strukturen så man inte kan se CSS-designen och hur gör jag för att lösa det. (börja om?) Så småningom kommer merparten av befolkningen att byta från XP till VISTA

Någon som har en aning elller idé?

oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg

Hur länkar du till css:en? reativa sökvägar eller absoluta? Alltså ../../mapp/fil.css eller /mapp/fil.css ?

jag har använt mig av ../../mapp/fil.css.

vad rekomenderar du att jag ska använda istället?

oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg

Jag brukar ta förvana att utgå från rooten, brukar leda till färre problem i längden, alltså om filen ligger på https://www.sida.com/mapp/fil.css så blir sökväken /mapp/fil.css. Det fungerar i vilken mapp du än befinner dig i. Kanske kan lösa något! :)

Tackar, ska testa

Nope sorry, får ingen bukt med detta.

SimOnlineMedlem sedan juli 20031 132 inlägg

Blir det strul även om du anger http://www.sida.com/mapp/fil.css ?

Japp, tyvärr...
några tips :)

FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg

Ska inte ha något med skräp vista att göra .. hur har du byggt upp sidan / vilket program , tänkte om det är något där / projekt fil som spökar

Jag har som sagt arbetat i XP miljö med dreamweaver8 som program. Det är mest html-kod med glimtar av php. JAg har inte använt mig av dreamweavers ftp-funktion utan laddat upp filerna med en extern FTP, FashFXP.

Jag har dock skapat en site i dreamweaver med min huvudkatalog som root, som innehåller just CSS samt andra kataloger, en för varje enskild skola (31 st).

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)