OBS! Problemet löst.
Tjenare,
Är medveten om att detta har varit uppe tidigare i forumet (har givetvis sökt igenom och läst igenom tidigare trådar), men lyckas bannemig inte lösa mitt problem.
Det här problemet uppstod när jag kodade om min sida från html till php. Eller kodade om och kodade om, vad jag i själva verket gjorde var att dela upp en stor html-fil in i många includes så att jag fick lite mer kontroll och bättre användarvänlighet för ändringar. Jag har satt UTF-8 i min meta och detta fungerade alltså så länge som det bara var en html-fil.
När jag sedan gjorde om detta till flera filer så använde jag mig av notepad och sparade delarna som header.php, meny, mitt, hoger, footer och så vidare. METAn blir fortfarande inläst högst upp i headern (som inkluderas först). Sedan läste jag runt här och såg att filerna måste sparas i UTF-8 och visste inte om notepad fixade detta, så jag öppnade dreamweaver och kontrollerade inställningarna och kopierade sedan om och sparade om samtliga php-filer igen , men utan resultat. Sidan kommer fortfarande bara upp med jättekonstiga tecken för å, ä och ö.
Någon som har en aning om vad som kan vara fel?
EDIT: Förlåt mig, på något sätt hade alla ä gjorts om till ä i källkoden och det var ju en ganska enkel förklaring på problemet. Är dock nogrann så att det blir korrekt, men nu hade det blivit så av någon anledning.