webForumDet fria alternativet

Klassiskt CSS/div-problem. Vad är den slutgiltiga lösningen?

HTML & CSS

4 svar · 604 visningar · startad av Danne V

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Frågan#1

Det är sånt här strul som gör att jag ofta rekommenderar vanligt folk att använda tabeller. Men jag kanske har missat nåt väldigt, väldigt enkelt och uppenbart som funkar i alla läsare. I så fall får jag väl sitta här och skämmas:

Säg att jag har två divvar bredvid varandra, den ena (div A) utan "positioning" eller som relativ, den andra (div B) som "float" åt höger eller vänster. Så lägger jag in en div (div C) under dessa, också den utan positioning helt, eller relativ.

Innehållet i div A kommer ju att ta det utrymme den behöver och trycka ner div C efter behov. Fine. Men när innehållet i div B (den flytande) råkar bli högre än innehållet i div A så blir det fel och den hamnar över div C.

Jag har hittills löst detta med javascript som alltid gör A och B lika höga, oavsett vilken det är som har mest innehåll. 95% (eller nåt) av alla användare har ju trots allt js-stöd påslaget, och jag gissar att de flesta som INTE har det är geeks eller utvecklare.

Vilken är den ultimata lösningen egentligen?

Medlem sedan maj 20021 558 inlägg

Du råkar inte ha ett exempel? :)

Medlem sedan feb. 2007278 inlägg

Har du testat clear: both på div C?

oskob skrev:

Du råkar inte ha ett exempel? :)

Nej, men det ska väl inte vara så svårt att förstå utan exempel?

itpastorn skrev:

Har du testat clear: both på div C?

clear har väl inget med saken att göra, eller?
Problemet är ju att "float" inte trycker ner underliggande div under lägger sig ovanpå.

RED: Visst var det clear:both som gällde..... :r :r :r
<skämmas />

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)