inspiroMedlem sedan sep. 2005673 inlägg Hej! Har en sida med tumnagelbilder som ligger i divar som alla har float:left. Beroende på hur hög upplösning man har så kommer olika många bilder/divar att ligga i bredd och det fungerar bra. Men jag skulle vilja centrera dem så att det alltid är lika långt till vänsterkanten som till högerkanten. Är det möjligt när man har float:left?
<center> ???????????????
<div style="margin:10px; width:100px; height:100px; float:left"></div>
</center>
headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg Center agerar bara på saker som ingår i flödet, såsom vanlig text och bilder etc. När du sätter egenskapen float på ett element så talar du om att detta element inte ska ingå i flödet och hamnar därför utanför, därför fungerar tex inte center.
Men om du vill centrera och har en sluten div att göra det i kan du väl låta bli att floata och använda center? Annars kan du laborera med att sätta en div runtomkring och sätta margin: 0 auto; på den alternativt text-align: center. Det funkar lite olika i olika browsers. Men då tror jag att du måste sköta ett eventuellt radbryt själv.
Testa och återkom sen :)
inspiroMedlem sedan sep. 2005673 inlägg Problemet är just att jag vill att den ska radbryta själv beroende på upplösning. Om jag inte har float på divarna så får jag bara en div per rad och använder jag tabeller så måste jag ju bestämma ett fast antal kolumner (vill ha dynamiskt många kolumner beroende på upplösning alltså).
Google har gjort en liknande grej på sin bildsök, om man ändrar bredden så får man fler/färre bilder i bredd helt dynamiskt samtidigt som de hela tiden är centrerade. Förstår bara inte hur de har gjort...
headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg Dom använder javascript för det!
Center som element är en styggelse som aldrig borde införts i HTML, även om det är en förkortning av <div align="center">
Den effekt du vill uppnå är omöjlig utan javaskript, med dagens CSS-stöd.
I framtiden borde display: inline-block fixa biffen.