webForumDet fria alternativet

Bläddra med pilarna i rullisst med mac?

HTML & CSS

9 svar · 651 visningar · startad av inspiro

Medlem sedan sep. 2005673 inlägg
Frågan#1

Hej! Har ingen mac själv men har fått reda på att det inte går att bläddra med piltangeterna i en rullista (select), varken med safari eller firefox på en mac. Stämmer det? Finns det någon lösning?

Medlem sedan apr. 200491 inlägg

Jag kan bläddra med piltangenterna i t ex "forumhopp"-listan längst ner på sidan både med Firefox och Safari. Kör OS X 10.5.2

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Vad menar du med "rullista" egentligen? Om du menar en vanlig drop-down-lista så förstår jag inte hur man ska kunna "bläddra" iden? Menar du att man ska kunna markera flera alternativ i en lista?

Det skulle nog vara bra om du kunde länka till en lista av typen du menar och förklara vad det är du menar att man ska kunna göra och som webbläsare på Mac inte klarar...

FYI: för olika specialare på Mac använder man bl.a. cmnd, ctrl, alt eller shift-tangentera tillsammans med vänsterklick, eller så kan man högerklicka och får t.ex. då upp en kontext-meny.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

inspiro skrev:

Hej! Har ingen mac själv men har fått reda på att det inte går att bläddra med piltangeterna i en rullista (select), varken med safari eller firefox på en mac. Stämmer det? Finns det någon lösning?

Det stämmer inte. Det går utmärkt och behöver såleds ingen lösning.

Ja, jag menade en dropdownlista. Man ska inte välja fler än ett alternativ, men det är en kund som vill kunna göra allt med tangentbordet och hon sa att hon varken kan tabba till eller välja i dropdownlistan med tangentbordet. Hon har en ny mac med FF2 installerad. För mig funkar det utmärkt i ff men jag kör ju inte mac så det är svårt att felsöka...

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

inspiro skrev:

Ja, jag menade en dropdownlista. Man ska inte välja fler än ett alternativ, men det är en kund som vill kunna göra allt med tangentbordet och hon sa att hon varken kan tabba till eller välja i dropdownlistan med tangentbordet. Hon har en ny mac med FF2 installerad. För mig funkar det utmärkt i ff men jag kör ju inte mac så det är svårt att felsöka...

Då är det nog hon som inte vet hur man gör, gissar jag. Det finns ju en uppsjö av kort-kommandon:
http://creativebits.org/keyboard_shortcuts_in_os_x

Gäller det FF specifikt så kanske hon blir hjälpt av denna:
http://support.mozilla.com/kb/Shortcuts

Hej igen! Nu har jag en mac på bordet och det är inte pilarna som är problemet. Däremot går det inte att tabba till en dropdownlista. Har satt tabbindex men det hjälper inte. Den hoppar helt enkelt över dropdownlistorna. Testa på blocket i sökfältet exempelvis, går inte att tabba till kategorierna från sökfältet heller.

Testat med mac os x och ff 2. Safari fungerar däremot.

Firefox bugg?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

inspiro skrev:

Hej igen! Nu har jag en mac på bordet och det är inte pilarna som är problemet. Däremot går det inte att tabba till en dropdownlista. Har satt tabbindex men det hjälper inte. Den hoppar helt enkelt över dropdownlistorna. Testa på blocket i sökfältet exempelvis, går inte att tabba till kategorierna från sökfältet heller.

Testat med mac os x och ff 2. Safari fungerar däremot.

Firefox bugg?

Fungerar utmärkt här. Kör Mac OS X 10.5.2 det fungerar fint både i Firefox 2.0.0.12 och 3.0b5pre (senaste nightly). :)

Tror att du kanske måste gå in under System Preferences > Keyboard & Mouse > Keyboard Shortcuts och kryssa i Full keyboard access: All controls för att det ska fungera.

muskot skrev:

Tror att du kanske måste gå in under System Preferences > Keyboard & Mouse > Keyboard Shortcuts och kryssa i Full keyboard access: All controls för att det ska fungera.

Kanon, det löste problemet! :bire Vilken konstig inställning, varför skulle man inte vilja tabba till dropdownlistor... och varför fungerade det på safari trots att den inte var ikryssad!

Mac... ;)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Jo, jag har också funderat lite över varför det inte är påslaget som default. :)

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)