webForumDet fria alternativet

Använda flera namespaces i XHTML

HTML & CSSur HTML, XHTML & CSS

3 svar · 358 visningar · startad av stephan

stephanMedlem sedan feb. 2006117 inlägg

Håller på och bygger en webbapplikation där vi förmodligen kommer ha nytta av följande:
http://www.xml.com/pub/a/1999/01/namespaces.html

Men en sak som är lite förvirrande är att xhtml-filerna då inte går igenom W3's validator. Sidorna renderas korrekt i FF och IE och de verkar bara ignorera de taggarna som inte har html-namespacet. Borde inte validatorn också ignorera? Är det nåt man behöver bry sig om?

dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Jag kan inte det här så djupgående men i grund och botten är problemet att IE inte förstår XHTML. Funkar sidorna i IE idag skickas de antagligen med text/html som mime type och då tolkar IE sidorna som - just det - html. Och i vanilla HTML finns inga namespaces.

Man kan laborera med namespace-syntaxen i HTML ändå men räkna med att webbläsarna tolkar dem olika, inte minst när det kommer till DOM-manipulering. Jag är rätt säker på att det var stora skillnader mellan IE och Firefox när det gäller egna taggar (vilket det här mer eller mindre ju är?). Safari lär säkerligen tycka ett och annat också, och glöm inte Opera. ;)

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...

Oavsett det, dvs om du verkligen skickar sidorna "som XML" så validerar W3C:s validator förmodligen enbart mot den DTD du anger, och inte de övriga namespaces du (förmodligen helt korrekt) har kopplat in i dina dokument

XML är XML oavsett om det råkar vara t.ex. xhtml med extra element från andra namespaces inlagda, eller SVG med xhtml-element inlagda mha namespaces - och XML är inte validator.w3.orgs starkaste sida tyvärr (och har aldrig varit)...

Mitt tips är att du kollar om du har giltig XML mha ett lämpligt XML-verktyg som också hanterar namespaces istället för att validera mha validator.w3.org ;)

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Du kan filtrera bort namnrymder du vill att validatorn ska ignorera med http://validator.nu/ genom att lista dem i "XMLNS Filter".

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.c74b5be1
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)