webForumDet fria alternativet

ändra färg på scrollbars + centrerad bakgrund göms

HTML & CSS

1 svar · 484 visningar · startad av kylberg

Medlem sedan nov. 200796 inlägg
Frågan#1

jag har en sida med tre frames i rader och bakgrunden i varje frame måste sitta precis ovanför varandra. när det behövs scroll så kommer den fram och flyttar innehållet på sidan till vänster, och det blir ju bara scroll i mittersta framen (den som har själva huvudinnehållet på sidan) vilket gör att bakgrunderna inte passar.

jag testade att lägga till inaktiva scrollbars i varje frame vilket gjorde att det passade igen, men jag stör mig lite på scrollbarsen i övre och undre framesen, går det att göra dom osynliga på något sätt? till exempel ställa in en viss färg så dom inte syns?

problem nr 2 är att bakgrunderna är centrerade, vilket gör att när man drar ihop fönstret horisontellt flyttas bakgrunden med och försvinner ut till vänster, det kommer framm en scroll bar men man kan inte scrolla för att se det som försvann.
gå in på http://www.frageteknik.se/ för att se vad jag menar

finns det något sätt att fixa detta? jag vill alltså att bakgrunden ska ligga centrerad men stanna vid vänstra kanten om man drar ihop fönstret.

Medlem sedan nov. 20051 596 inlägg

Jag förstår inte vad du menar med frames...
Men intrycket är att i stället för att byta ut det gamla sättet att designa med tabeller så har du behållit dem och lagt till divvar. Så istället för mindre kod så har det blivit tvärtom... med många valideringsfel, mycket är inte heller tillåtet med xhtml som du angivit som doctype.
Att sidan försvinner i vänsterkanten beror på att du har lagt divarna med position:absolut, med minusmarginal direkt mot fönstrets kant vilket gör att sidan försvinner när fönstret blir mindre.
Om jag vore dig så skulle jag ha börjat om från början och börjat med att ta bort alla tabeller. Designen är lätt att göra helt med css och då kommer den bli mycket lättare att uppdatera i framtiden. Bara ett tips...

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)