niNeMedlem sedan maj 2005138 inlägg Hejsan
Har problem med att något i mitt stylesheet för min dropdownmeny (körs via include på huvudsidan) clearar vissa andra inställningar. T.ex. så fungerar inte <table align="center"> i Firefox (men i IE). Inte heller <table cellpadding="15"> fungerar (i varken IE eller FF).
CSSen är en modifierad historia från Tyssen Design
Problemet kan ses på Denna sidan
CSSen finns här
Har testat mycket, men jag får ingen ordning på det. Någon som har koll på rak arm vilket kommando som dödar dessa kommandon?
FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg <style> ska var emellan <head> taggarna
Ta bort language="*" från <script>
Använd i mkt du kan <script type="text/javascript" src="js/common.js"></script> i <head>
Tabeller ska vara för data inte design!
Finns inte height i td : <td height="26">
Taggar som : <font face="verdana" size="1" color="#CCCCCC"> tillhör det förflutna
Det verkar vara en röra av kod.. clean up!
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<title>{$title}</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="/css/style.css" media="screen" />
<script type="text/javascript" src="/js/common.js"></script>
</head>
<body>
<div id="header">
<h1>ForshagaAkademin</h1>
<ul>
<li><a href="#topnav">Skip to site navigation</a></li>
<li><a href="#content">Skip to content</a></li>
</ul>
</div>
<div id="topnav">
<h2>Site sections</h2>
<ul>
<li>Hem</li>
<li>Skolan</li>
<li>Utbildningar</li>
</ul>
</div>
<div id="container">
<div id="content">
<h2>Välkommen till Hundsportgymnasiet!</h2>
{include content}
</div>
<div id="sidebar">
<form method="get" id="searchform" action="/search.php">
<label for="s">Search</label><br />
<input type="text" value="" name="s" id="s" />
<input type="submit" id="searchsubmit" value="Search" />
</form>
<h3>Nyheter</h3>
<ul>
<li>SERVICEHUND=FRIHET</li>
<li>Basmaskin trafiksäkerhet</li>
<li>Osmos i celler</li>
<li>Närkontakt med varg!</li>
<li>Sökhund i vatten!</li>
</ul>
<p>Nyhetsarkivet</p>
</div>
</div>
<div id="footer">
Copyright 1999-2008 <em>ForshagaAkademin</em>
</div>
</body>
</html>
niNeMedlem sedan maj 2005138 inlägg Nu tycker jag du är negativ :D
Flyttade över CSSen till ett stylesheet som jag länkade på siten. Dock hjälper det inte mot mitt tabellproblem.
Du tkr alltså att jag ska strukturera hela siten mha <div>?
FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg Varför inte? ;) du kommer att tacka dig själv sen .. lättare att underhålla
niNeMedlem sedan maj 2005138 inlägg Tilläggsfråga då... Då får jag lägga en container som samlar ihop alla divvar antar jag? och den ska då ha vilken position för att hamna centrerat? och dom andra ska ha position:relative ?
Oooh.. Kommer ha huvudvärk innan kvällen är här :D
Edit: Jora, jag löste det... Satte en container som relative och kunde sedan köra resten som absolute med rätt pixelvärde bara... Jag får väl motvilligt erkänna att koden blir aningens renare ;)
FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg Nu skriver jag style direkt i div bara som snabbast
<body style="text-align: center;">
<div id="container" style="width: 660px; margin: 0 auto; text-align: left;">
<h2>ForshagaAkademin</h2>
<p>Content...</p>
</div>
</body>
niNeMedlem sedan maj 2005138 inlägg Ptjaa... Nu fungerar menyn (när jag inte kör tabell) ... Så jag får väl anse problemet som löst..... Nu har jag bara massor, massor och åter massor av sidor att koda om :)
Så går det när man gör fel från början :)
FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg Du ska inte behöva koda om 100 sidor.. Planera från start nästa gång :)
Se till att du har 1 mall/template ( eller så få som möjligt ) som gäller på alla sidor, och följdaktligen 1 sida att ändra.
Antingen inkluderar du header / footer via php exempelvis eller kör en template motor som Smarty
niNeMedlem sedan maj 2005138 inlägg Kör det mesta via includes, så det blir nog inte så blodigt ändå :)
Rör sig nog om 5 mallar eller något sånt.... Så jag ska nog överleva.
Tack för hjälpen :)
FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg ok.. hojta om det är nåt mer du behöver :birp