webForumDet fria alternativet

Meny funkar inte

9 svar · 556 visningar · startad av krilleric

krillericMedlem sedan feb. 20087 inlägg

Har precis lagt ut min hemsida (sendraget.se) och min meny (som är skapad i UltraMenu) funkar inte.
Enligt support så är den länkad lokalt (file:///..../index.html) och den ska vara länkad absolut (C:/..../index.htm) eller relativ (/index.html).

Så jag gick in i UltraMenu som skapade all kod, och ändrade all länkning från lokalt till relativt. Kopierade koden och klistrade in på index.html-sidan.
Sparade sidan och gick sedan ut på nätet för att testa, inget händer! x(

Fel i sidan, står det längst ner till vänster.

När jag klickar på "visa källa" så är koden inte ändrad, den visar fortfarande file:///..../index.html.

Varför ändras inte koden när jag har ändrat den i min webeditor?

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Aldrig hört talas om UltraMenu men den verkar ju inte riktigt super. Har du sparat menyn på samma plats (lokalt) som dina andra sidor. Vissa webeditorer gör så att om dom inte ligger i roten den när du "söker källa" till olika länkar så tar dom den fysiska länk vägen.

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Hur ser koden ut som den där UltraMeny skapade? Kan du visa kod till en av länkarna?
Har du laddat upp korrekt?
(Förresten, kollade sajten. Bilderna du har där är på tok för stora. T.ex. "sendraget.gif" är på 1.1Mb, 2250 pixlar bred. Det är alldeles åt pepparn!)

PS: Är det inget i den där javascriptfilen som ändrats? Har du laddat upp den på nytt?

Menyn i UltraMenu genererar kod som man sedan klistrar in i html-koden i webeditorn.
Så varje sida jag skapat innehåller denna kod.
Det är i denna kod som länkningen finns.

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

krilleric skrev:

Menyn i UltraMenu genererar kod som man sedan klistrar in i html-koden i webeditorn.
Så varje sida jag skapat innehåller denna kod.
Det är i denna kod som länkningen finns.

Öppna varje sida i en vanlig textredigerare (inte Word, utan NotePad eller vad den heter på PC) och ta bort denna rad:

file:///C|/Program Files/Namo/WebEditor 3/Work/Sendraget3/

från alla länkar. Backa upp först.

Jo jag vet att den bilden är lite stor:-)
Det är en bild som jag tog med en digitalkamera och ändrade jag inte storleken på den.
Men det kan jag ju alltid fixa senare.
Här är lite av koden som UltraMenu skapar:

BuildLayer('v','','','','250','250','','','','1','0','0px Solid #ACA899','0px Solid #ACA899','0px Solid #ACA899','0px Solid #ACA899','left','#FFFFFF','','1','1','','Filter:none(Duration=0.5)','','#C0C0C0','0','Default','Pointer','','100','0','#FFFFFF')
SwapDiv('wme3','','','LightMetal01.gif','blank.gif','25','182','blank.gif','blank.gif','0','0','5','5','Arial','Arial','8pt','8pt','normal','normal','transparent','transparent','normal','normal','none','none','#000000','transparent','blank.gif','blank.gif','0','0','0','0','none','none','none','none','none','none','none','none','top','left','','','','_self','','','2','blank.gif','blank.gif','auto','auto','0','0','0')
SwapDiv('wme15','wme3','  SENDRAGET','blank.gif',_,'0','0',_,_,_,_,'24','auto','Verdana,Arial,Helvetica,sans-serif','Verdana,Arial,Helvetica,sans-serif','9pt','9pt',_,_,'#FF8000','#FF8000','bold','bold',_,_,'#FFFFFF','#FFFFFF','LightMetal02a.gif','LightMetal02a.gif','1','1','1','1','0px Solid #FFFFFF','0px Solid #FFFFFF','0px Solid #FFFFFF','0px Solid #FFFFFF','0px Solid #3A4057','0px Solid #3A4057','0px Solid #3A4057','0px Solid #3A4057',_,'center',_,_,_,_,_,_,'0',_,_,_,_,_,_,_)
SwapDiv('wme1','wme15','   Startsida',_,_,_,_,_,_,_,_,'65',_,_,_,'12pt','12pt',_,'italic','#000000','#FFFFFF',_,_,_,_,_,_,'LightMetal03b.gif','LightMetal06a.gif',_,_,_,_,'0px Dotted #FFFFFF','0px Dotted #FFFFFF','0px Dotted #FFFFFF','0px Dotted #FFFFFF','0px Dotted #3A4057','0px Dotted #3A4057','0px Dotted #3A4057','0px Dotted #3A4057','middle',_,'file:///C|/Program Files/Namo/WebEditor 3/Work/Sendraget3/index.html',_,_,_,_,_,'0',_,_,_,_,_,_,_)
SwapDiv('wme6','wme1','   Racketar',_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,'0px Solid #FFFFFF','0px Solid #FFFFFF','0px Solid #FFFFFF','0px Solid #FFFFFF','0px Solid #3A4057','0px Solid #3A4057','0px Solid #3A4057','0px Solid #3A4057',_,_,'#',_,_,_,_,_,'0',_,_,_,_,_,_,_)
FreeLayer('wme19','','5','v','2','0','2','0','1px Solid #000000','1px Solid #000000','1px Solid #000000','1px Solid #000000','#FFFFFF','','1','1','','Filter:progid:DXImageTransform.Microsoft.Fade(overlap=.5,enabled=0,Duration=0.5) progid:DXImageTransform.Microsoft.Fade(overlap=.5,enabled=0,Duration=0.5)','','#C0C0C0','0','100')
SwapDiv('wme33','wme6','Babolat',_,_,_,_,_,_,_,_,'25','120',_,_,'11pt','11pt',_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,'LightMetal05.gif','LightMetal05.gif',_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,'file:///C|/Program Files/Namo/WebEditor 3/Work/Sendraget3/babolatracket.htm',_,_,_,_,_,'0',_,_,_,_,_,_,_)
SwapDiv('wme61','wme33','Dunlop',_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,'file:///C|/Program Files/Namo/WebEditor 3/Work/Sendraget3/dunlopracket.htm',_,_,_,_,_,'0',_,_,_,_,_,_,_)
SwapDiv('wme48','wme33','Fischer',_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,'file:///C|/Program Files/Namo/WebEditor 3/Work/Sendraget3/fischerracket.htm',_,_,_,_,_,'0',_,_,_,_,_,_,_

Det är ställena där det står file:///..... som jag ändrat i UltraMenu så i den nya koden så är dom utbytta mot /filnamn.htm.

Jag är ingen programmerare så jag vet inte vad som är fel.

FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg

Denna? http://www.antssoft.com/ultramenu/screenshot.htm

Personligen så tycker jag det där är alldeles för mkt skräp för att åstadkomma så lite som några enkla länkar i en meny. Tror dessutom att din sida inte går att använda med javascript avslaget.

Jag öppnade index.html-sidan i Anteckningar och ändrade bara första raden som använder file:///..., och det är den som hänvisar till babolatracket.htm.

Jag ändrade till http://sendraget.se/Sendraget3/babolatracket.htm sparade och testade på nätet, fortfarande så funkar inte länken i menyn (racketar -- babolat).

Så vad kan man mer göra :q

Märkte när jag klickade på min länk ovan till babolat att den funkade, så det som inte funkar är alltså kopplingen från menyn.

Och Fuel, jag ville bara ha en snygg meny till min sida så jag använde det första program jag hittade som verkade hyfsat enkelt och såg bra ut.

Jag är som sagt ingen webdesigner så jag ber om ursäkt att min sida kanske inte tilltalar alla men det är inte frågan om utseende här utan om funktionalitet

FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg

mja..

Jag är som sagt ingen webdesigner så jag ber om ursäkt att min sida kanske inte tilltalar alla men det är inte frågan om utseende här utan om funktionalitet

Det var mest funktionalitet jag var ute efter ;) hoppas du inte tog det för nån attack på dig utan jag högg på koden programmet UltraMenu genererade.

Om du inte har så stor erfarenhet av web hackande kanske du ska sikta lite lägre & på enklare grejjer.

Personligen så gör jag inga snygga sidor men dom är tillgängliga och fungerar framåt, bakåt, hit & dit :P

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)