webForumDet fria alternativet

Dolda sidor i adressfältet

6 svar · 498 visningar · startad av kaktus000

kaktus000Medlem sedan feb. 20083 inlägg

Jag håller på att göra en enkel sajt som ska vara lösenordskyddad i sin helhet.

Log-in lägger jag på index-sidan och sidorna "bakom" är ju då inte skyddade av lösenordet. Om man då har namnet på dem, så kan man ju komma åt dem.

Därför vill jag undvika att namnet på dem kan ses - genom att namnet på filerna inte ska synas i adressfältet, utan där står bara domänens namn, inget annat.

Hur lägger jag in detta?

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Du kan lägga sidorna i ett frameset. Då syns bara adressen till framesettet i adressfältet. Men det ger inte någon som helst säkerhet eftersom vem som helst kan se sidornas adresser ändå.

Det kan jämföras med att du har en olåst bil men hoppas att den inte blir stulen eftersom du parkerat den bakom ett träd. ;)

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Egentligen bör du använda t.ex. php och en databas. En liten kodsnutt längst upp på varje sida kollar då mot databasen om användaren är korrekt inloggad. Är han inte det så får han inte se sidan.

Men om det är enklare lösningar du är ute efter, så kolla med ditt webhotell. Ligger du på t.ex. en *nix-server med Apache, så kan du ganska enkelt lösenordsskydda hela sajten via htaccess password. Då har du inga inloggningsfält på sidorna alls. Istället kommer användarens webbläsare att poppa upp ett inloggningsfönster.

Snacka med ditt webbhotell alltså.

Tack för bra bildlig beskrivning :D ;)

I brist på att hitta en lösning på mitt original-problem som jag beskrev nedan, så har jag provat just frameset, men det går inte att styra in den sidan som man ska komma till - efter att ha loggat in - in i frameset tyvärr. Så det hjälper inte heller.

Hade annars tänkt använda javascript för att tvinga in bakomvarande sidor in i framesettet om man försökte anropa dem separat, men får inte till det.

Någon som har förslag på hur jag ska gå vidare? :q

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

kaktus000 skrev:

Tack för bra bildlig beskrivning :D ;)

I brist på att hitta en lösning på mitt original-problem som jag beskrev nedan, så har jag provat just frameset, men det går inte att styra in den sidan som man ska komma till - efter att ha loggat in - in i frameset tyvärr. Så det hjälper inte heller.

Hade annars tänkt använda javascript för att tvinga in bakomvarande sidor in i framesettet om man försökte anropa dem separat, men får inte till det.

Någon som har förslag på hur jag ska gå vidare? :q

Du måste använda t.ex. php eller asp och en databas, eller htaccess (eller motsvarande på annan serverplattform än *nix). Det finns inget annat sätt.

Javascript fungerar bara så länge användaren har javascriptstöd påslaget i webbläsaren. Stänger han av det kan han öppna sidorna som han vill ändå.

OK, jag förstår borde väl göra en sån variant egentligen.

Men om jag nu bortser från det och ändå vill göra så här - hur kodar jag så att namnen på sidorna inte visas i adress-fältet? Så att bara domännamnet står där och inget mer?

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Det finns bara ett sätt och det är att använda frames (eller iframe). Av säkerhetsskäl går det inte att ändra texten i adressfältet.

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)