Fråga till..
a:hover sätter ju ut länkformatering osv. I en stilmall jag såg förra veckan så såg jag att det stod #tdsidebar ahover
Är detta ett id med en ahover effekt alltså?
7 svar · 593 visningar · startad av Kalle M
Fråga till..
a:hover sätter ju ut länkformatering osv. I en stilmall jag såg förra veckan så såg jag att det stod #tdsidebar ahover
Är detta ett id med en ahover effekt alltså?
Ok!
Så om jag har en tabell och jag vill att den högra kolumnen i tabellen ska ha menyer med ahover så kan jag sätta ett id för den högra kolumnen i tabellen?
Kalle M skrev:
Ok!
Så om jag har en tabell och jag vill att den högra kolumnen i tabellen ska ha menyer med ahover så kan jag sätta ett id för den högra kolumnen i tabellen?
Nej, egentligen inte. Kolumner har ingen egen tag. De bildas av <td> taggar (dvs celler) som är staplade på varandra. Men om du inte har några andra länkar i tabellen, så kan du göra en stil med tabellens id och a:hover, typ #mintabell a:hover { blabla }
Eller så kan du göra en class och ge de aktuella cellerna:
.minaceller a:hover { blabla }
Ok.
Tänkte jag skulle prova lägga in en tabell och sätta ett ID #mintabell på den och sedan tala om ahover på #mintabell. Provade precis men det händer inget med länkarna inom tabellen!?
Ska prova igen. Har jag missat nåt?
Nu funka det! :-)
Smart faktiskt.
Om man nu ska tala om ahover,visited och allihop..är jag tvungen skriva #mintabell ahover
#mintabell visited
Eller kan man gruppera.
Kalle M skrev:
Nu funka det! :-)
Smart faktiskt.
Om man nu ska tala om ahover,visited och allihop..är jag tvungen skriva #mintabell ahover
#mintabell visitedEller kan man gruppera.
Prova.....
Och om man ska vara petig: det ska vara ett kolon mellan "a" och "hover": a:hover.