webForumDet fria alternativet

fungerar ordningen i head?

3 svar · 392 visningar · startad av eriks

eriksMedlem sedan apr. 20011 418 inlägg

Hej,

För att jag skulle slippa programmera om så mycket (koden genereras för varje undersida), hjälper det att ha ordningen i head såhär:

<head>

<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />

<title>Biljardbolaget.se - Biljardbord, Biljard, Tillbehör</title>
	<meta name="description" content="Vi riktar oss till Er som är ute efter ett riktigt biljardbord med goda spelegenskaper! De flesta bord vi säljer är i matchstorlek (9 Fot), men vi har även mindre varianter.">
	<meta name="keywords" content="biljardbord, biljard, biljard bord, biljardduk">

<link href="includes/style.css" rel="stylesheet" type="text/css" media="all"/>

</head>

Det är alltså först en meta-tag, sen title, sen fler meta-taggar. Fungerar det, eller kommer sökmotorerna att trassla?

Tack på förhand!

PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Nej, sökmotorer kommer inte att trassla för den sakens skull.
Min personliga åsikt är dock att <title> alltid ska vara första taggen i <head>. :)

Ur ett SEO-perspektiv bör du istället lägga mer vikt på innehållet i dina taggar så du får "matchande" innehåll i title, meta-description och h1.

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Notering i kanten:

Ser att du använder charset=iso-8859-1. Det kan komma att ställa till det för en del användare. Bl.a. har du ett "ö" i title-taggen som kan förvandlas till ett obegripligt tecken, precis som andra å, ä och ö kan bli konstiga. Om man skriver de tecknen i klartext i källkoden brukar man använda utf-8 som charset.

Håll ett öga på det där.

eriksMedlem sedan apr. 20011 418 inlägg

Palle skrev:

Ur ett SEO-perspektiv bör du istället lägga mer vikt på innehållet i dina taggar så du får "matchande" innehåll i title, meta-description och h1.

Om du tar exemplet ovan, tycker du att något ska förändras? Vad jag själv funderar på isf är att få med biljard i description!?

DanneV, var kan jag lära mig mer om charset? Finns det några nackdelar med utf-8, eller bör jag byta direkt?

Mvh Erik

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)