CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg Jag har en nyhets funktion som ser ut såhär tillsvidare
<div class="news">
<h2 class="newsHeader"><%# Eval("Title") %></h2>
<p class="newsContent"><%# Eval("Content") %></p>
<p class="newsWriter">postad av <a href="mailto:<%# Eval("Email") %>"><%# Eval("FullName")%></a> den <%# Eval("nDate") %></p>
</div>
och css klasserna ser ut såhär
.news
{
border: 1px solid #000;
width: 100%;
}
.newsHeader
{
color: #fff;
background: #CC9966;
font-size: 2em;
text-align: center;
}
.newsContent
{
color: #000;
background: #CCCC99;
}
.newsWriter
{
font-style: italic;
background: #CCCC99;
}
.newsHeader, .newsContent, .newsWriter
{
padding: 5px;
}
Padding längst ner fungerar inte har det att göra med att det är tagg-typerna h1 och p? Jag kan ju inte gärna sätta padding på min .news class för då flyttar allting in och headern ska ha en annan bakgrund. Jag KANSKE tänker om när det gäller bankgrunderna iofs för att få allting att smälta ihop lite snyggare och bara delar av under nyheten för att få en brytpunkt till nästa nyhet.
Frågan är hur ska jag lösa det så att jag på ett smidigt sätt skapar en marginal på 5px till kanterna på div'en?
lite svårt att säga vad och vad den inte gör. har du nollat padding / margin i din css?
En annan fråga är: varför en klass i din h2 tagg. du skulle mycket väl bara kunna ha det som en h2 tagg och säga att din css ska style ".news h2 {}" istället.
margin-bottom:5px;
i din .news klass kanske kan hjälpa dig?
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg väldigt svårt att hjälpa dig, vore bra om du kunde visa en länk till ditt problem och kanske en bild där du visar hur du vill ha det.
mv icaaq
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg .newsHeader, .newsContent, .newsWriter
{
padding: 5px;
}
gör ingenting, dvs det blir inge padding, det hamnar längst ut i kanten ändå.
gör något exempel (bild eller något). För jag förstå inte riktigt hur du vill ha det?
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg
voigtann1 skrev:
gör något exempel (bild eller något). För jag förstå inte riktigt hur du vill ha det?
Vet du inte vad padding gör? Det jag försöker fråga är varför blir det ingen padding trots att jag anger det till en p eller h2 tagg?
Jag vet vad padding och margin gör och vad som händer i de olika webbläsare vi har idag.
prova att nolla all padding + margin först.
* {padding:0;margin:0;}
(dåligt exempel med effektivt ;))
För jag har inga problem att ändra padding eller margin på de kod rader du har skickat i ditt första inlägg.
menar du paddingen på den vita texten i din bild så är det ju något din <%# Eval("Content") %> spottar ur sig.
.newsContent h2 {padding-bottom:20px;}
.
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg Det är BARA just den posten som inte vill.... fråga mig inte varför för det kan jag inte svara på. Alla andra poster fungerar det utmärkt med radbrytningar och annat.