Hejsan!
På min sida har jag en iFrame med en massa länkar.
klickar man på en länk när man scrollat ner till hälften i iFramen så laddas hela sidan om och mer utförlig text kommer då bredvid iFramen.
I iFramen kommer man dock högst upp och måste scrolla ner igen.
Jag undrar om det finns något smidigt sätt att lägga in ett ankare i länken så att man kommer ner till länken man är på, i iFramen.
Hoppas ni förstår..
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg
webbSAJTEN skrev:
Hejsan!
På min sida har jag en iFrame med en massa länkar.
klickar man på en länk när man scrollat ner till hälften i iFramen så laddas hela sidan om och mer utförlig text kommer då bredvid iFramen.
I iFramen kommer man dock högst upp och måste scrolla ner igen.
Jag undrar om det finns något smidigt sätt att lägga in ett ankare i länken så att man kommer ner till länken man är på, i iFramen.
Hoppas ni förstår..
Kanske skulle funka... men du har ju redan en länk? Eller kan du kombinera en vanlig html-sökväg med en javascriptad dito: I så fall, testa nåt i stil med:
<a name="item1" id="item1"></a>
<a href="#item1" och javascriptsökvägen här; >Länk här</a>
Kanske funkar....
Förstår inte riktigt faktiskt :(
Jag har redan en länk och allt.. Det jag undrar är om man kan lägga till typ #ID2 efter länken och sen lägga en snutt på iFramsidan så att den börjar den ID2 är..
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg
webbSAJTEN skrev:
Förstår inte riktigt faktiskt :(
Jag har redan en länk och allt.. Det jag undrar är om man kan lägga till typ #ID2 efter länken och sen lägga en snutt på iFramsidan så att den börjar den ID2 är..
Njae... jag är ingen expert, men tror inte det funkar så. Man kan bara ha en anchor till varje länk, men man kan dela upp det så att anchor (dvs den "vanliga" länken) går till att hålla kvar dokumentet i iframen på rätt ställe (dvs länkar "till sig själv") och sedan en javascript som gör det andra.
Om jag gör det i Dreamweaver så ser det ut så här:
I head:
<script type="text/javascript">
<!--
function MM_goToURL() { //v3.0
var i, args=MM_goToURL.arguments; document.MM_returnValue = false;
for (i=0; i<(args.length-1); i+=2) eval(args[i]+".location='"+args[i+1]+"'");
}
//-->
</script>
... och i body
<a name="item1" id="item1"></a>
<a href="#item1" onclick="MM_goToURL('iframens namn','sökväg till en fil');return document.MM_returnValue">Länken här
</a>
Kanske funkar, men kräver ju iofs att folk har javascriptstöd påslaget...
Men ärligt tror jag att du klura ut nåt bättre. En bra början är nog att försöka skippa iframes och göra det där på en vanlig sida istället.