webForumDet fria alternativet

footer position aboslut

6 svar · 503 visningar · startad av Gimbo

GimboMedlem sedan dec. 20001 626 inlägg

Tja,

Hur gör jag för att ha en footer längst ner på sidan, när jag skriver position: aboslut o sen säter bottom: 1px så hamnar fotter 1px från web browserns botten om det finns en scroller och jag skrollar ner så försvinner footern upp den hamnar alltså inte längst ner på sidan utan den hamnar längst ner med avseende av browsern.

jag har min div under bodyn men vill att den skall hamna längst ner på sidan det är därför jag frågar om positioneringen utav diven, så här ser min css ut:

#footer {
position: absolute; 
bottom: 1px;
left: 200px; 
width: 550px; 
padding: 10px 0px 10px 20px; 
}
<div id="footer"> footer information here </div>
headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg

Du vill använda position: fixed;

Men för alla som fortfarande använder IE6 så kan följande vara läsvärt: http://www.howtocreate.co.uk/fixedPosition.html

/red eller kolla den här sidan som är lite senare: http://www.cssplay.co.uk/layouts/frame.html

Det är ett exempel, men man kan ju kolla sourcen och lära sig från den...

vid fixed så är den fast då man scrollar, dvs den räknar ifrån web browsern och placerar diven utifrån det och därefter sätter den fottern till fixed, jag vill att den ska flyta på som en vanlig footer

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

ok, och hur blir det om man flyttar upp div footer taggen och placerar den under body taggen, då ser det itne så speciellt bra ut, och det är vad jag vill göra, placera div footer taggen under bodyn

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Gimbo skrev:

ok, och hur blir det om man flyttar upp div footer taggen och placerar den under body taggen, då ser det itne så speciellt bra ut, och det är vad jag vill göra, placera div footer taggen under bodyn

Öh, va? Varför ska du placera footer-diven överst?

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

silfver skrev:

Öh, va? Varför ska du placera footer-diven överst?

Det spelar iofs ingen roll var den ligger i koden om man sagt till i stilmallen att den ska ligga absolut eller fixed längst ner...

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)