Hej!
Jag vill ha en text som visas på alla mina sidor på hemsidan. Och jag vill kunna ändra i texten på ett ställe. Jag vill inte behöva gå in på alla sidor och ändra på texten.
Jag vet att det går att lägga in en iframe ruta på alla sidorna och visa texten genom den.
Går det göra på något annat sätt eller måste jag använda iframe?
Samma text på alla sidor ?
HTML & CSSur HTML, XHTML & CSS
10 svar · 740 visningar · startad av daniel_u
<?php
include("text.php");
?>
Det finns flera andra sätt.
-
Om du har stöd för något serverspråk/någon serverteknik så kan du använda det. Ange isf vilket språk du har stöd för hos ditt webhotell. (T ex PHP, SSI) Dock tvivlar jag på att 110mb.com har stöd för slikt.
-
Du kan inkludera en javascript-fil på alla sidor, t ex så här:
På varje sida: <script type="text/javascript" src="text.js"></script> text.js: document.write("<b>Min fina text i fetstil!</b>"); -
Du kan lägga en bild längst ner. (Ibland är den enklaste lösningen den bästa)
?
Hur ska jag göra om jag ska använda PHP ?
Vad ska jag skriva i sidornas kod ?
Ska jag ha någon fil där jag skriver texten i ?
?
Ok, Ska testa med Java skript
Tack så mycket! :)
Det det gick bra med Java Skript, men hur gör jag om jag ska använda mej av PHP ?
daniel_u skrev:
Det det gick bra med Java Skript, men hur gör jag om jag ska använda mej av PHP ?
Ungefär exakt precis som HiDensity visade ett par inlägg upp.
Förstår inte riktigt.
Ska jag läggain
<?php
include("text.php");
?>
i koden på alla sidorna där jag vill ha texten och ha en fil som heter text.php som jag skriver texten i ?
:q
Ja, men som jag sa tidigare måste webbhotellet ha stöd för det.
daniel_u skrev:
Förstår inte riktigt.
Ska jag läggain
<?php
include("text.php");
?>
i koden på alla sidorna där jag vill ha texten och ha en fil som heter text.php som jag skriver texten i ?
:q
PHP förutsätter att ditt webbhotell tillhandahåller PHP. Det tolkas nämligen på servern och inte i webbläsarna.
OM du har tillgång till PHP ska du göra bådadera. Lägga texten du vill inkludera i text.txt (eller text.php). Därefter stoppa in kodsnutten
<?php
include("text.txt"); //eller vad du nu kallar filen
?>
på det ställe du vill ha texten på, i alla de sidor som ska visa den. Samt spara alla dessa sidor som namn**.php**.
För övrigt vill jag tipsa om knappen "Redigera" som finns längst ned till höger i alla dina egna inlägg. Den kan du använda för att skapa ett inlägg med flera kommentarer i, i stället för tre inlägg postade med några minuters mellanrum. :)