Hej!
Jag har angivit border: 1px solid för en helt vanlig tabell, men bordern lägger sig bara runt tabellens yttersidor. Vet någon om man kan få bordern att lägger sig runt cellerna i tabellen också?
5 svar · 757 visningar · startad av Trankan
Hej!
Jag har angivit border: 1px solid för en helt vanlig tabell, men bordern lägger sig bara runt tabellens yttersidor. Vet någon om man kan få bordern att lägger sig runt cellerna i tabellen också?
td {border:1px solid #000}
ex. 1
table, td {
border:1px solid #000000;
}
ex. 2
table {
border-top:1px solid #000000;
border-left:1px solid #000000;
}
td {
border-right:1px solid #000000;
border-bottom:1px solid #000000;
}
skillnaden mellan de är att ex. 1 blir 2px bred och ex 2 blir 1px. :)
doggelito skrev:
ex. 1
table, td { border:1px solid #000000; }ex. 2
table { border-top:1px solid #000000; border-left:1px solid #000000; } td { border-right:1px solid #000000; border-bottom:1px solid #000000; }skillnaden mellan de är att ex. 1 blir 2px bred och ex 2 blir 1px. :)
Det jag vill är att bordern ska vara 1px bred, som den är i ditt andra exempel. Dock så vill jag inte att det ska gälla för alla tabeller, utan bara för en viss klass. Går det att lösa? Sen undrar jag också om man måste göra på det här sättet? Kan man inte göra så att det blir 1px border överallt utan att behöva göra som i ditt andra exempel? Menar att om jag sätter border=1 så ser det ju ut som jag tänkt, bortsett från att bordern inte har någon färg och är för tjock. Går det inte att ändra färgen och tjockleken utan att det påverkar hur ramarna lägger sig?
Trankan skrev:
Dock så vill jag inte att det ska gälla för alla tabeller, utan bara för en viss klass. Går det att lösa?
Självklart! :)
table.border {
border-top:1px solid #000000;
border-left:1px solid #000000;
}
table.border td {
border-right:1px solid #000000;
border-bottom:1px solid #000000;
}
<table class="border" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0">
...
Trankan skrev:
Kan man inte göra så att det blir 1px border överallt utan att behöva göra som i ditt andra exempel?
Jag vet inte hur det är med egenskapen border om den kommer att finnas kvar i html eller om den är på väg ut men så här borde du kunna göra!
table.border {
border-color:#000000;
}
<table class="border" border="1" cellpadding="0" cellspacing="0">
...
Säkert finns det nått annat powerplayertrix för att lösa detta på, annars är väl inte mitt exempel så jobbigt att skriva?! (Speciellt nu när du bara behöver klippa å klistra!) ;)