På ett annat forum fick jag rådet att jag skulle "låsa" sidan. Hon som tittade på den sa att den breddade sig när hon tittade på den. vet inte riktigt vad hon menade och nu får jag inte kontakt med henne igen. verkar som det var nån kod som skulle in någonstans. Någon som kan detta ??
låsa sida ??
16 svar · 842 visningar · startad av maggie
Länk?
Om gon tyckte att den bredde ut sig för mycket kanske hon menade att låsa bredden till t.ex. en exakt pixelbredd.
ja så var det nog... kan du hjälpa mig med hur jag gör ???
Hjälper gärna till om du delar med dig av en länk till eller kod av det som ska hjälpas till med :)
http://www.svegsryttarforening.se/
här är länken till den sidan som tydligen "flyter" ut. Hos mej gör den ju inte det, mwn kanskwe i andra webbläsare och bildskärmar. jag är helt och hållet nybörjare så förklara enkelt för mig tack..
Sidan ser inte riktigt bra ut i någon webläsare (Jag sitter med 1024*768 skärmupplösning). Till exempel så är bilden nerputtad nedanför texten i Internet Explorer nedanför de båda spalterna som ska sitta bredvid.
I Firefox så "flyter" sidan ut längst ner, där texten inte inramas utav den ljusblå boxen ligger då utanför och har den mörkblå bakgrunden som bakgrund.
Vad svårt detta är.. När jag testar i frontpage där det finn olika webbläsare så funkar all IE för mig, men firefox blir inte lika bra, då ramlar texten ner i det mörkare blå... vad gör jag för fel, verkar ju helt omöjligt att bygga sidor som blir lika bra hos alla. jag blir ju så nöjd här hemma och sen förstår jag att andra inte alls ser det jag ser... :(
Vad man kan göra är att bygga sida i bestämda pixlar och inte i "%". Man brukar främst bygga så att folk med upplösningen 800*600, beroende på vilken målgrupp och hur mycket man vill skära bort resten av användarbasen ;)
En annan sak är ju att lära sig html och css från grunden så du slipper vara så beroende av att frontpage visar dig rätt, vilket den sällan gör - vilket är bättre att du har webbläsarna på datorn och testar därigenom istället.
Möjligt använder du float i för stor utsträckning, testa att använda en extra div runt objekt och styr dom större delarna i så stor utsträckning som möjligt.
jag har inte byggt någonting med frontpage. bara kollat sidan där. Varenda kod är gjord "för hand" Men jag är verkligen nybörjare men lär mig hela tiden mer. Det är ju så himla svårt detta. Jag har firefox webbläsare på datorn och brukar kolla i den med. Men förstår att även bildskärmarnas storlek har betydelse.
jag har också en skärmupplösning på 1024*768 . Vore det bättre om jag ändrade den till 800*600. Eller har jag missuppfattat dej ???
Vill ju att så många som möjligt ska kunna se min sida så rätt det bara går.
maggie skrev:
jag har också en skärmupplösning på 1024*768 . Vore det bättre om jag ändrade den till 800*600. Eller har jag missuppfattat dej ???
Jo, jag tror du missuppfattat mig lite. Sätt en maxgräns på bredden på cirka 750px och bygg därifrån. När sidan fungerar på den bredden kan du konvertera till procentenheter efteråt till exempel. Du behöver inte ändra några upplösningar för att optimera för någon speciell upplösning :)
En grunduppfattning är att IE är den första webbläsare du ska testa för, vilket jag tycker är fel. Testa i Firefox så kommer det även fungera fint i övriga standardbaserade läsare som t.ex. Opera, Safari (Det är ingen garanti, men du kommer definetivt närmare att allt ser likadant ut). För IE skapar man sedan - tyvärr - speciallösningar för det som inte vill falla rätt :)
Ok tror jag förstår lite bättre.... Men hur skriver jag in en maxgräns på bredden 750px ???? Får väll börjqa kolla den i firefox lite mer då, när jag bygger. är väl mest av gammal vana men kollar i explorer. Vill du förklara lite mer snääääla :q
Alltså, elementet som håller allt samman, oftast nämnt "container" eller något liknande, sätt en bredd till det elementet i CSS:en på 750px.
ex. på hur det kan se ut i CSS:en:
#container {
width: 750px;
}
Sedan fortsätter du helt enkelt att bygga efter detta, när du blivit klar så ändrar du om och anpassar de flesta pixelvärdena för de olika elementen till procent så sidan anpassar sig beroende på användarens upplösning.
ok... kan jag ta vilket värde jag vill eller måste det vara just 750px ???. Varför kan jag inte få det ljusblåa fältet att bli "högre" så att all text kommer inom det i firefox. jag vill att det ska se ut som det gör i IE. Fattar inte vad jag ska ändra på.
Nej, men 750 i bredd är passande för just upplösningen 800*600 - du kan säkert gå upp cirka 10 pixlar med. Men det är som sagt bara förslag som jag själv testat med när jag har testat vissa layouter.
En idé brukar vara att göra om allt från början för det brukar man hitta felen när man återstrukturerar en sida. Jag tror iofs det handlar om dina "floats".
snälla tröttna inte på mig än....När jag skriver in 750 i css så blir min bild alldeles för stor och lägger sig över hela högra texten. Måste jag då krympa bilden så mycket som behövs blir den ju jätteliten. Sen vill jag ju ha det ljusblåa fältet mycket större. Vad är floats ?? Orkar inte sätta mig och göra om allt nu, känns som det skulle ta flera dagar, får väl försöka få till det senare. Är det välldigt katastrofalt :q
Det betyder ju att sidan ska anpassas för storleken 1024*768 framför 800*600 men då blir ju som sagt en - måhända väldigt liten del i dagsläget - uteslutna; eller får scrolla ganska mycket. Det kan ju i sådana fall även vara ett tecken på att layouten inte håller.
Men för att veta vad en person i 800*600 har det kan du ju tänka dig 800*600 (Bara att det är mycket större för dom) och då får du tänka dig att 750 är väldigt mycket för dom.
Jag visade ju i en bild på hur det såg ut ett par poster upp. Personligen ser jag alla webbdesignfel som ganska katastrofala - speciellt ifall det gör för någon annan vilket för egen del gör det värre eftersom det då representerar något/någon som litar på att man fixar deras publicitet på webben, och någon som har ett icke fungerande publikation skriker oseriositet till mig. Hur skulle du se på en förening om du får en lapp i handen som ser konstig ut och där lappen inte ser färdig ut, inte trevligt kanske? Men det lämnar jag din åsikt att bedömma.
"float" är ett attribut i CSS du kan ge element för att få allt att flyta åt ett speciellt håll. Istället för "<div align="right">" så skriver du "float:left" för attributet i CSS:en t.ex.
självklart vill jag ha allt rätt. Som läget är med vår hemsida just nu, var det så att dem gamla var verkligen fruktansvärt skött. Den som höll i det, uppdaterade ingenting och vi fick tjata och gnälla för att få in något där. Fast oftast hände ingengting ändå. Därför tog jag på att börja lära mig, eftersom jag tycker att det här är så roligt. Men jag kan inte mycket än, därav alla konstiga frågor. Hoppas givetvis att jag så småningom har fått till en sida som funkar för alla. Får sätta mig i veckan och försöka få det rätt. tack för hjälp jag fått.