SoulGodMedlem sedan aug. 20051 200 inlägg Jag har litet bakrundsproblem.
Jag har en bakrund som jag vill centrera, och ha "längst upp" på en sida..
(Bakom allt annat då såklart)
Sedan vill jag att en annan bakrund skall "fylla" resterande sidan.
Förstår ni hur jag menar?
Och hur gör jag detta?
headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg Du sätter en bakgrund på body, den blir den som fyller hela sidan. Sedan fixar du en div med den centrerade top-bakgrunden. Låter inte så krångligt, vad har du provat hittills?
SoulGodMedlem sedan aug. 20051 200 inlägg Jag har prövat med vanlig BG på css och html bg..
Den jag lägger som bg i bodyn blir ej centrerad - går det att centrera den?
headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg Aha, vill du centrera BÅDE full-fönster-bakgrunden OCH den andra top-bakgrunden?
Då borde
body {
background:url(images/home.gif) no repeat center center #fff;
}
#denandradivven {
margin: 0 auto;
width: 800px;
background:url(images/mindrebild.gif) no repeat center center #fff;
}
fungera....
SoulGodMedlem sedan aug. 20051 200 inlägg Det funkar jkättefint i dreamweaver - men syns inte på själva sidan.
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg Ladda upp nånstans och ge en länk så folk kan se.
SoulGodMedlem sedan aug. 20051 200 inlägg headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg Märkligt, fast du har fel sökväg till ena bilden, men den andra borde funka...
SoulGodMedlem sedan aug. 20051 200 inlägg Då är sökvägen OK (stavfel)
Men varför syns inget på sidan? :(
headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg För jag skrev fel :) det ska vara no-repeat istället för "no repeat"
headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg Du kan också laborera med top istället för center....
SoulGodMedlem sedan aug. 20051 200 inlägg Nu har jag fått dit en av dom iallafall :P
Men nu är frågan denna..
jag har en bg.gif som jag vill ska ligga överst..
Men jag får inte dit den..
Den ska ligga överst och vara centrerad..
Tänkte vara smart och göra en table (eftersom jag ändå ska ha en table där),och sedan lägga bg'n "runt" den, men det går ju inte..
Så - vad göra? :P
headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg Ohrm?! Jag kollade på den nya källkoden och där har du lagt upp en <td> hängande löst. Jisses, mannen, lite HTML-basics behövs. Ska du skapa en tabell måste du använda dig av minst 3 taggar: <table>, <tr> och <td>
SoulGodMedlem sedan aug. 20051 200 inlägg Antagligen kollade du på koden precis när jag satt och redigerade den.Iaf - jag fick göra en table 1000 pix bred och köra bg'n i den (som ni ser på koden nu)
Men det får duga =)
Tack för hjälpen alla.
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg
headbug skrev:
Ohrm?!
Vad betyder det där? :P :P LOL!
headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg Det betyder nära-döden-harkling :)