eddy1Medlem sedan aug. 2001969 inlägg hej på er...
Jag har en div tag i botten på alla sidor.. Nu undrar jag om det finns något trick för att infoga text i denna div tag från css dokumentet som styr formateringen...
Alltså jag vill ha en central styrning över sidfoten på alla sidor. Nu är det html format på alla sidor så ingen include...
Tacksam för hjälp.
Mvh
yadorMedlem sedan mars 2004455 inlägg Jag kan visserligen inte css 100% nu, men jag är ganska säker på att det inte går. Men om du skulle vilja ha en sådan lösning och inte använda SSI eller något serverspråk så kan du nog göra en extern javascript fil. I den skriver du en funktion som letar reda på den sista div tagen. Därifrån kan du ju be den att lägga in text :) Men detta är ju bara en ide :) Men inget som är rekommenderat
DavlidMedlem sedan okt. 200725 inlägg CSS2 har ju stöd för generated content (http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/generate.html) - men tyvärr har inte alla webbläsare det, Internet Explorer t.ex.
I firefox kan du ju testa att lägga in innehåll med t.ex.
#footer {content: 'lite innehåll';};
Däremot ska man nog tänka till innan man lägger in sådan text i CSS:en eftersom jag tvivlar på att t.ex. sökmotorer etc. kommer att bry sig om den. Om du inte har SSI eller något serverspråk så skulle jag nog rekommendera att lägga in den på varje sida ändå. Javascript kan blockeras, och inte heller text i javascript indexeras av sökmotorer vad jag vet. Det är ju upp till dig hur du vill göra angående det.
Men om du lägger in samma text på alla sidor går det ju relativt enkelt att uppdatera den med en texteditor som kan ersätta text i flera filer.
yadorMedlem sedan mars 2004455 inlägg Men där ser man, det trodde jag aldrig. Tack för att du sa det Davlid.
eddy1Medlem sedan aug. 2001969 inlägg tack för hjälpen.. var visst inte så enkelt detta.. är ju bara tio sidor så det får nog bli manuellt:-(
Tack för infon!!
joserMedlem sedan mars 20021 152 inlägg Du kan ju ändå använda content om du vill göra ett enkelt skydd av mejladress i css i footern.