webForumDet fria alternativet

CSS och tabell..

8 svar · 517 visningar · startad av Kalle M

Kalle MMedlem sedan mars 20041 938 inlägg

Brukar sätta table i min CSS. Bör jag även sätta td och tr? När gör jag isåfall det?

Danne VMedlem sedan aug. 20067 685 inlägg

Kalle M skrev:

När gör jag isåfall det?

När du anser att du vill och/eller behöver.

jo men td och tr ärver väl ifrån table!?

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 269 inlägg

Hmm. Ja? table ärver också från sin förälder. Alla element ärver från sin förälder (förutom rotelementet som inte har någon förälder utan istället använder standardvärdet för egenskaper som ärvs).

Jag förstår inte riktigt vad det är du undrar över.

För att sätta typsnitt i en tabell eller färg så kan jag ju göra det i table. Det jag inte förstår är när man definierar td och tr i CSSmallen. Vad finns det för anledning sätta egenskaper i td och tr när jag ändå gör det i table?

När räcker det ej att ha med endast Table?

Aha.

Färg och typsnitt borde ärvas till tabeller, men gör det inte i IE i quirks mode. Om du ändrar din doctype till en som triggar standards mode så behöver du inte ange färg eller typsnitt på table utan det räcker med tex body.

Det finns ingen anledning att också ange färg och typsnitt på td eller tr då de ärvs.

Då tackar jag så mkt för detta! :-)

I vilka fall är det jag definierar även td och tr? Aldrig?

(Det verkar som att 'color' och 'font-family' faktiskt ärvs till tabeller i IE i quirks mode... men inte 'font-size'.)

Det beror på vad du vill uppnå. Det är onödigt att ange värden för egenskaper som ändå ärvs, då resultatet blir samma. Men tex om du vill ha en rosa border runt dina celler så behöver du ange det på td.

Om du jobbar i quirks mode och vill att textstorleken ska ärvas till tabeller i IE så kan du använda följande regelmängd:

table { font-size:100%; }
Genererad på 368 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb