En fråga. Har ett stycke text i min html-kod. När man kommer till slutet i texten så trycker man på en länk så man kommer direkt till toppen av texten. Men så fort jag infogar stycket i en div-box så funkar inte funktionen längre. går alltså inte och trycka så man kommer till toppen av sidan. Vad beror detta på? kan man styra detta genom en class?
Länk
2 svar · 262 visningar · startad av rikard81
rikard81 skrev:
Vad beror detta på? kan man styra detta genom en class?
Visa koden. Helst genom att ladda upp sidan till en server och ge en länk.
Du har skickat koden i ett PM till mig. Jag har inte erbjudit personlig service och blev inte direkt jätteglad över det. Du ska ladda upp sidan eller posta koden här så att alla kan se den. Om det är nåt i texten som du inte vill att folk ska se, så får du väl byta ut eller ändra.
Jag har aldrig pysslat nämnvärt med skrollande divvar. Men jag skulle tro att du bara behöver göra en vanlig "named anchor".
Sätt en "anchor" där du vill att användaren ska hamna när han/hon klickat länken, dvs längst upp vanligen. En "anchor" ser ut så här:
<a name="pagetop" id="pagetop"></a>
Namnet/id:n måste vara ett enda ord tror jag, utan siffror, versaler eller andra tecken än gemener ur det engelska alfabetet.
Sen utformar du själva länken nere i texten så här:
<a href="#pagetop">Upp</a>
Så här alltså:
<a name="pagetop" id="pagetop"></a>
Bla bla bla innehållet här...
<a href="#pagetop">Upp</a>