Okej, jag har ingen aning om varför, men länken min fotoblog fungerar tydligen inte i Internet Explorer.
Sidan hittar ni här:
http://www.silfvercreations.com/foto
Vad är det som står på?! :o
HTML & CSSur HTML, XHTML & CSS
47 svar · 1 722 visningar · startad av silfver
Okej, jag har ingen aning om varför, men länken min fotoblog fungerar tydligen inte i Internet Explorer.
Sidan hittar ni här:
http://www.silfvercreations.com/foto
Vad är det som står på?! :o
Ingen aning, men testa ta bort den där pilen eller vad det är i länkens title:
»
TILLÄGG: Jo, den där » är ju en "dubbelpil åt höger" eller vad man ska kalla tecknet. Det används ju istället för citationstecken (") i många språk.
Skulle inte förvåna mig om det är det som gör att IE kanske uppfattar tecknet just så, och då får ju attributet "title" TVÅ citationstecken i slutet. Om du hajar vad jag menar...
Danne V skrev:
Ingen aning, men testa ta bort den där pilen eller vad det är i länkens title:
»
Jag har såna på alla mina länkar. Skulle du bara lite snabbt kunna pröva en annan länk? T.ex. kontakt-länken på start-sidan. :)
Den funkar för mig i både FF och IE7.
Quid skrev:
Den funkar för mig i både FF och IE7.
Det är nog i IE6 som det strular. FF och Opera på Mac är inga problem heller. Hellustigt problem. :(
silfver skrev:
Jag har såna på alla mina länkar. Skulle du bara lite snabbt kunna pröva en annan länk? T.ex. kontakt-länken på start-sidan. :)
Gärna... om jag körde Windows.... :)
Danne V skrev:
Gärna... om jag körde Windows.... :)
Ah... :)
Helt stört problem i alla fall. Koden är det ju inga fel på. Ibland kan man verkligen flippa ur på IE. :bla
silfver skrev:
Ah... :)
Helt stört problem i alla fall. Koden är det ju inga fel på. Ibland kan man verkligen flippa ur på IE. :bla
Tydligen är det nåt vajsing på IE6 med just detta tecknet. Det kallas för "right angle quote" och jag gjorde några sökningar på "right angle quote in link ie6" och liknande men orkade inte läsa resultaten. Du kan väl spana in om du har lust. Själv ska jag gå o kvarta.....
Det är iepngfix.htc som spökar... Vet inte hur man fixar det. Kanske med någon z-index eller nåt. Eller...
Ingen av länkarna ner till kontakta mig fungrar på min IE6
morgon
Nu när jag tittar igen lite noggrannare så är det nog snarare ditt filter för * html #main, som är orsaken till det, den lägger filtret över länkarna.
Vi som testade så mycket med det förut :(
tanten skrev:
Det är iepngfix.htc som spökar... Vet inte hur man fixar det. Kanske med någon z-index eller nåt. Eller...
Ingen av länkarna ner till kontakta mig fungrar på min IE6
morgon
Nu när jag tittar igen lite noggrannare så är det nog snarare ditt filter för * html #main, som är orsaken till det, den lägger filtret över länkarna.
Vi som testade så mycket med det förut :(
Gah! typiskt... då blir det till att gå tillbaka och börja om då. :(
Tack för hjälpen.
Har du inte möjlighet att lägga in en style för bara ie6 bara på den sidan i head? Ändra filtret så här:
* html #main {background: none; filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.AlphaImageLoader(enabled=true, src='img/mainbg.png', sizingMethod='crop');}
så syns inte bakgrundsbilden för bara dem som sitter på IE6 och alla andra ser bakgrunden, åtminstone tills du hittat något om det som går att fixa med.
Förmodligen lättare och då blir det bara denna sida som påverkas. Eller har du länkar på fler sidor? Har inte kollat...
tanten skrev:
Har du inte möjlighet att lägga in en style för bara ie6 bara på den sidan i head? Ändra filtret så här:
* html #main {background: none; filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.AlphaImageLoader(enabled=true, src='img/mainbg.png', sizingMethod='crop');}så syns inte bakgrundsbilden för bara dem som sitter på IE6 och alla andra ser bakgrunden, åtminstone tills du hittat något om det som går att fixa med.
Förmodligen lättare och då blir det bara denna sida som påverkas. Eller har du länkar på fler sidor? Har inte kollat...
Nu har jag tagit bort htc-filen och lagt till din kod.
Vad menar du med länkar på fler sidor? Det är länkar på alla sidor. Jag har även en png-fil i #footer. :)
r\ Sidan blev ganska knas nu. Min footer saknas. Ska försöka ordna.
Jag får inte med mig bakgrunden till #main och #footer. :(
äschdå Såg nu att formuläret på kontaktsidan inte heller fungerar, där är mitten dessutom några px bredare än resten av sidan...
Kan du inte komma på något som gör att du kan ha sidorna lika höga med en fast storlek på bakgrunden så du inte behöver filtrets 'scale'. Då kan du ju skippa filtret helt.
Bara en tanke.
* html #footer {background: none; filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.AlphaImageLoader(enabled=true, src='../img/footerbg.png', sizingMethod='scale');}
* html #main {background: none; filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.AlphaImageLoader(enabled=true, src='../img/mainbg.png', sizingMethod='scale');}
Fungerar inte så bra...
Nej htc-filen var inte fel... Bara filtret, såg jag i morse... Sorry
Det är alltså bara den bild som ska växa neråt som har filtret på sig och då gör den det med scale. och jag ändrade den till crop för att inte växa... Allt annat fungerar. Ska kolla i IE6 senare. Kommer vara borta drygt en timma nu. Vi är väl inte så många som behållit IE6 på datorn :-) Så förstör nu inte för alla andra
Det enda som fungerar i IE6 är menyn och den första "Kontakta mig"-länken.
Inga av länkarna på "Start" och "Webb" fungerar heller.
Hinner tyvär inte kika på det nu.
Om du ger upp tanken att filter ska fungera så kan du kanske testa med vit bakgrund för IE6 och äldre i stället.
Ändra tillbaka så det är som förut men radera filtergrejset, inte htc. Head och fot ska du inte behöva ändra eftersom det inte behövs något filter där.
Så testar vi att ändra #main bara för IE6...
som jag kan se så behöver du då fixa med dessa två
#main {margin: 0 auto; padding: 0; width: 678px; background: url(../img/mainbg.png) repeat-y;}
#splash {height: 200px; margin: 0 22px 10px;}
som ska se ut så för alla andra webläsare.
Men lägg till för IE
* html #main {background-color: #fff; width: 634px; margin: auto;
* html #splash {height: 200px; margin: 0 auto; width: 634px;} }
splash bör du alltså också ändra på för att den inte ska få vitt på sidorna.
Bildens bredd centreras och sedan får innehållet under samma bredd också centrerat.
Tycker det borde fungera. Om du testar så säg till så får vi IE6:are kolla om det blir snyggt så ...
OK?
Här på jobbet får jag ytterst få länkar att funka på din sida. Det är BARA menyn och "kontakta mig" på fotosidan som funkar (menyn funkar på alla sidor). Dock kan jag inte skriva i fälten på Kontakta sidan och inte heller trycka på skicka knappen. Har här IE ver 6.0.29
Kan tyvärr inte heller se coden här så jag kan inte hjälpa dig, i alla fall inte härifrån (Kanske någon redan löst problemet, han inte läsa igenom alla inlägg. Återkommer från hemmaplan)