webForumDet fria alternativet

Ie6 , ns6

6 svar · 212 visningar · startad av Matte

MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg

Har precis installerat IE6. Trodde att jag under installationen skulle få chansen att välja en annan katalog än den befintliga (och därmed kunna ha två versioner installerade samtidigt), men tji vad jag bedrog mig. Nu är frågan hur stora skillnader är det mellan IE5 och IE6. Är det rekomendabelt att avinstallera IE6 för att kunna se hur mina sidor ser ut i IE5, eller är skillnaderna så små att jag gott kan behålla IE6?
Finns det något sätt att ha två versioner samtidigt på disken, eftersom Microsoft tydligen ser IE som en del av Windows.

Ser när jag skulle ta hem NS6 att det är en liknande (som IE) liten fil att hämta hem. Gör denna samma sak och skriver över eller kan man installera NS6 i annan katalog och har både NS4 och NS6 samtidigt.
Har idag Mozilla 0.9 (gecko/20010505) installerat. Visar den sidor likadant som NS6; och att det därmed inte finns någon anledning att hämta hem NS6?

------------------
Fiskesällskapet Salamander

ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg

NS6 och Mozilla är samma sak - har du Mozilla behöver du inte NS6. Eftersom Mozilla är ett helt vanligt program och inte larvar sig genom att imitera en systemkomponent eller andra liknande småbögiga beteenden, så går det utmärkt att installera olika versioner samtidigt.

------------------
Hollowhead - levererar din dagliga dos av nyttig hårdrock!

Tack Chainsaw, då fortsätter jag med min Mozilla och struntar i att installera NS6.

Tänker avinstallera IE6. Gör detta med utgångspunkt från att det som fungerar i IE5 kommer också att fungera i IE6. Eller kan jag få några obehagliga överraskningar i IE6 om jag inte kollar mina sidor i den?
Och om jag kan få överraskningar går det att ha två versioner av IE installerat?

------------------

Du borde kunna installera flera olika uppsättningar av Windows för att kontrollera sådant. Riktigt jäkla tråkigt, alltså.

------------------

Kan man ha sån tur att det finns någon annan läsare som använder IE5's motor och därmed går att använda för att se hur IE5 (eller IE4) visar sidan?

------------------

Nej. IE installerar nämligen bara en enda motor, vilket är anledningen till att du bara kan ha en enda version av IE installerat.

------------------

Hade en stark misstanke om det.
Har nu efter några dagar med IE6 konstaterat att det är en viss skillnad på hur IE5 och IE6 visar sidor. Vilken version är bäst för att kolla sina sidor. IE6 med kunskap om hur IE5 visar annorlunda eller IE5 med kunskap om hur IE6 visar annorlunda. Och var kan man finna denna kunskap?
Jag har till exempel en sida som fungerar i IE4, IE5, NS4.7, Opera 5 och Mozilla 0.9 men inte i IE6.

------------------

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)