webForumDet fria alternativet

Absbottom funkar inte

25 svar · 1 148 visningar · startad av miles · sida 2 av 2

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

tanten skrev:

ser att DanneV:s är transitional

Jaså du.... :stud :)

tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg

DanneV skrev:

Jaså du....

:) Ja jisses, man skulle kunna tro att jag har druckit några öl i kväll, men jag tittade på koden på hans test2 av misstag... som jag trodde var efter din kod.
Var kanske lite stressad då och tog bara en länk som såg ut som han ville, när han gjorde tummen upp.
Men då får man väl säga som så då att ditt förslag ger fler valideringsfel än om man använder transition, men att lösningen är väldigt bra.
Men jag tror att man helt enkelt kan stryka align och border i koden och lägga till alt så ska den väl ändå bli som du visar.
Det har sagts i riktlinjerna att man ska kolla i validatorn innan man frågar och jag kan väl tycka att det kan vara bra att man även gör det när man ger ett tips, om det går och om man kommer ihåg.

milesMedlem sedan okt. 200713 inlägg

Vad är dealen med "alt" egentligen? Vad är dåligt med att inte ange alt för en bild?

tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg

Regeln är den att man ska kunna få information om bilden även om man inte kan se den. En bild som är för ren design anger man därför som tom alt="". Är den av vikt för innehållet t.ex en logga så skriver man t.ex in företagets namn i alt.
Det har med tillgänglighet att göra och det är standard att ange det. Vi vill väl att webben ska vara tillgänglig för alla?
Två länkar som förklarar lite mer och på vad man bör sätta alt
http://www.htmlcodetutorial.com/images/images_famsupp_85.html
http://www.w3.org/TR/WAI-WEBCONTENT/#gl-provide-equivalents

milesMedlem sedan okt. 200713 inlägg

ok
cheers!

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

tanten skrev:

Det har sagts i riktlinjerna att man ska kolla i validatorn innan man frågar och jag kan väl tycka att det kan vara bra att man även gör det när man ger ett tips, om det går och om man kommer ihåg.

Jo, du har rätt. Jag stressade ihop det där och sket helt enkelt i några konstigheter jag såg och märkte inte en del andra. Så det blev väl 1-1 i slarv mellan oss då.... :)

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)