webForumDet fria alternativet

I stället för frames?

6 svar · 568 visningar · startad av PiteCarina

PiteCarinaMedlem sedan sep. 200749 inlägg

Hej!
Det var några år sedan som jag höll på lite med hemsidor och då var det med HTML. Nu tänker använda XHTML Strict och CSS för första gången.

Jag har tidigare använt mig av frames och targets, genom att ha en frame med länkar och att en annan frames innehåll ändras beroende på vilken länk man har klickat på.

Nu verkar det som om man ska använda div i stället för frames?
Hur kan man enklast göra, för att uppnå samma resultat som med frames, men ändå undvika nackdelarna?

Tar tacksamt emot tips och exempel!

tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg

Är det för att du vill ha länkarna synliga för besökaren hela tiden? Kan du inte försöka tänka om lite i så fall? Känns så 90-taligt... kanske bara jag
men här några exempel med bara css
http://www.cssplay.co.uk/menu/background2.html
http://www.cssplay.co.uk/layouts/frame.html
Om det är för att du vill ha länkarna i en fil som ska vara lätt att uppdatera och slippa ändra på varje sida så är det med någon form av include som gäller.
webbebba gav dig en länk till kaxigt förut, som beskriver hur man kan göra med det.

Tack tanten för ditt svar!
Ja, jag kanske är lite gammeldags? Men jag vill ha länkarna synliga hela tiden, till vänster på sidan. Det är så mycket annat som är nytt för mig, så jag behåller det tänket än så länge.

Har varit in och tittat på sidorna du tipsade om. Testade att klicka på länkarna, men innehållet i den högra diven ändrades inte. Hur ska man skriva för att det ska fungera?

Jag tar gärna emot olika förslag på lösningar hur man kan ersätta frames!

Mr TMedlem sedan maj 20071 061 inlägg

Tanken är inte att länkarna ska bytas utan mer att du utan frame ska få menyn att ligga still och inte följa med när du scrollar sidan.

(Följer denna tråden med spänning)

tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg

Nej på CSSplay, finns det inget i länkarna. Det är en plats med bara massor av css-exempel utan t.ex javascript. http://www.cssplay.co.uk/index.html.
För att få det att fungera så är det bara att göra en exakt likadan sida till men med annat innehåll på stället som scrollas och döpa den till Länk2 och ha adressen dit i länkdelen också.
För att då slippa skriva menyn på alla sidorna kan man includa den med egen fil. Gäller förstås inte bara vid en sida typ denna...
Gammaldags kanske är fel uttryck, men blir kanske mer irriterad när den oftast tar så stor plats i fönstret. Tänk på att det inte bara är vanliga PC och Mac folk surfar på i dag... Ja ja nog sagt om det :-)

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

PiteCarina skrev:

Tack tanten för ditt svar!
Ja, jag kanske är lite gammeldags? Men jag vill ha länkarna synliga hela tiden, till vänster på sidan. Det är så mycket annat som är nytt för mig, så jag behåller det tänket än så länge.

Håller med om att det kan låta smart och praktiskt att ha länkar framme hela tiden. Förr, när folk surfade på 56Kb modem (som dessutom var tröga) så var det ofta motiverat. Idag är framesets nånting man drar till med i extrema situationer när absolut inget annat funkar.

Gary White har skrivit lite om faran med att använda frames. Mycket nyttig läsning: http://apptools.com/rants/framesevil.php

Alltså: Förr när man försökte spara på onödigt nedladdande, så var det motiverat. Idag är det inte det längre. Man upprepar helt enkelt samma meny på varje sida (med ibland små justeringar för individuella sidor) och undviker därmed alla problem som Gary skriver om i länken ovan.

I praktiken laddar nya sidor ner så kvickt idag att ingen ens tänker på att en meny laddas om. Ingen kommer att säga "Å, sikken smörja som inte har menyn synlig hela tiden". Jag lovar. "Alla" webbplatser har övergivit framesets sedan flera år tillbaka, och ingen människa upprörs över skillnaden.

Så gör du "flat pages", dvs sidor där samma meny upprepar sig. Enkelt och bra.

Tack för era svar! Ja, jag kommer ju ifrån problemet ifall jag upprepar samma meny på varje sida. Det tar väl ett tag att komma ifrån det gamla tänket! Så jag lär säkert komma med fler "dumma" frågor! :r Verkligen glad att jag har hittat detta forum! :D

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)