Att diskutera om HTML eller XHTML är "bäst" idag är knappast någon större idé om man inte vill dra på sig en massa okvädesord från endera sidans förespråkare tillsammans med en massa länkningar till artiklar som med bestämdhet hävdar det ena eller det andra oavsett om det är relevant eller inte.
HTML5 - dvs den nya varianten av (X)HTML som inom ett par år förmodligen kommer att ersätta både HTML4 och XHTML1 innehåller såpass stora nyheter gentemot både HTML4 och XHTML1, at när den dagen tll slut kommer så lär alla webbsnickare - oavsett vad man kör idag - att få börja se över sina sidor om man då vill använda "det nya godiset" i HTML5.
Det bästa man kan göra idag för att förbereda sig är, som sagt, att lära sig att skriva validerande kod oavsett vilken dialekt man väljer.
Alla som hävdar att "det går lika bra att göra i HTML som i XHTML" säger ju i princip också implicit att "det går lika bra att göra i XHTML som i HTML" - och det är, enligt min enkla åsikt, den enda praktiska slutsatsen värd att ägna energi åt idag.
Det är också precis lika sant att hävda att "det blir inte bra bara för att man använder HTML" som det är att hävda att "det blir inte bra bara för att man använder XHTML"
Lika omöjligt att lösa som en hård "deadlock" eller en Goordisk knut således ;)
<sidospår>
Som det ser ut just nu, kommer för övrigt application/xhtml+xml mest troligt att bli en fotnot i historien. "inom den Mobila XHTML-världen" har man redan idag släppt kravet, och senaste utkastet av XHTML 1.1 second edition innehåller också tillägget att XHTML skickat som text/html skall tillåtas (även om det utkastet inte gäller som officiell rekommendation ännu - så de argumenten känns, förutom då att HTML5 primärt tas fram för att levereras som text/html (med application/xhtml+xml-möjligheter som något som mer eller mindre liknar en brasklapp eftersom vissa språkelement inte ingår i XML-serialiseringar" av HTML5) också passé från min utsiktspunkt.
</sidospår>
Mitt råd till den som ställer frågan om man skall välja det ena eller det andra är för närvarande att se till sin egen situation och att inte lyssna så mycket på de olika sidornas högljudda förespråkare.
I det här fallet nämner du ju, PiteCarina, att du har en bok i CSS som använder XHTML i exemplen... Och känns det OK att jobba med, är det ju då bara att ställa in DreamWeaver eller Frontpage till att avända XHTML - du kommer att få lika "usel" kod från de bägge oavsett om du väljer det ena eller det andra, och i det fallet att du använder en av de två produkterna gäller då alltså, enligt min enkla åsikt, att eftersom ingendera alternativet ger "bra kod" kan det kvitta vilken "syntax" man väljer ("X" eller "icke X"HTML) - Bara man känner sig hemma i det man väljer så att man ids meka med resultatet tills det blir "bra" ;) .
Så egentligen har du ju då kanske redan valt?
<sidospår>
Kör man t.ex. ett CMS eller ett bloggverktyg (som t.ex. Wordpress, Textpattern, Drupal eller Joomla) som har alla(?) sina mallar skrivna i XHTML, kan det t.ex. vara läge att fundera på vilka praktiska fördelar du egentligen skulle vinna på att skriva om hela klabbet till HTML och därefter tweaka koden i verktyget, plugins, och andra tillägg (i förekommande fall ;) ) så att den bara genererar HTML istället.
</sidospår>
Hursomhelst
Lär dig skillnaderna, välj det som känns bäst, och använd det du väljer med omsorg och var noga med att skapa kod enligt reglerna i "standard" är även mitt råd alltså.
PEACE :birp