webForumDet fria alternativet

Fråga om css mallar.

2 svar · 445 visningar · startad av Forcevision

ForcevisionMedlem sedan mars 2007217 inlägg

Hejsan !

Jo har ett formulär som är kodat i php. I denna php fil med formuläret finns css taggarna i headen. Men jag skulle vilja ha dom bland mina andra css taggar i min css mall men får det ej att fungera.
Jag har en liten java i headen som ser ut som följande:

<!--
var browserName=navigator.appName;

if (browserName=="Microsoft Internet Explorer")   {
   document.write('<link rel="stylesheet" type="text/css" href="iemall.css" media="screen">');
   }
else {
   document.write('<link rel="stylesheet" type="text/css" href="index.css" media="screen">');
}
//-->

Så använder man sig av ie så laddar den in iemall.css mallen och annan läsare som ff så laddar den in index.css väldigt smart. men detta verkar inte fungera i detta formuläret av någon anledning som jag inte förstår. Så lägger jag över alla taggarna som finns i formulärets head in i mina css fil fungerar inte csserna varför ?

Mvh Forcevision

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Tja... man kan inte ha javascript i CSS.

Det där skriptet är nog inte så smart heller då man inte får någon stilmall om man inte har skript aktiverat, och det finns stor risk att andra webbläsare än IE får IE-stilmallen (om de identifierar sig som IE).

Vad är det för skillnad mellan iemall.css och index.css? Det går nog ha bara en stilmall som funkar för både IE och andra.

her0nMedlem sedan feb. 200230 inlägg

Om du vill sätta speciella regler för t.ex IE7 och IE<6 kan du använda dig av:

<!--[if IE 7]>
   <data />
<![endif]-->
<!--[if lte IE 6]>
   <data för IE6 och äldre />
<![endif]-->

Men du borde läsa mer om hur CSS fungerar i olika webbläsare så räcker det med att du använder en stilmall.

Den här sidan kommer du ha nytta av när du lär dig, så spar denna: http://centricle.com/ref/css/filters/

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)