Går det att fixa så att endast den övre och nedre kanten i tabellen får en border. Alltså om det ser ut så här:
-------------
innehåll
-------------
11 svar · 421 visningar · startad av caze
Går det att fixa så att endast den övre och nedre kanten i tabellen får en border. Alltså om det ser ut så här:
-------------
innehåll
-------------
table {
border-bottom: 1px dotted #000;
border-top: 1px dotted #000;
}
Hur får jag in det i <td align="middle" border="1" > får om jag lägger in det i cssdelen hamnar det i alla tabeller?
Nu blir jag lite förvirrad är det en td som ska ha kanter eller är det en table?
prova med att ändra
.kant {
}
och
<td align="middle" class="kant">
Ja precis. Hur gör jag om jag vill ha en bild som kant istället?
caze skrev:
Ja precis. Hur gör jag om jag vill ha en bild som kant istället?
Förklara bättre. Vad är det för bild, t.ex.?
En snygg border bara.
Jag har en tabell som är centrerad i mitten, med en td på varje sida om innehåller skuggor. Jag vill ha en snygg border som i det här fallet är en .gif ovanför och under den här tabellen.
caze skrev:
Jag har en tabell som är centrerad i mitten, med en td på varje sida om innehåller skuggor. Jag vill ha en snygg border som i det här fallet är en .gif ovanför och under den här tabellen.
Det bygger på att man har en tabell med nio celler, dvs tre vertikala columner och tre horisontella rader. Själva innehållet ska vara i den mittersta, ramen ska delas upp och husera i de åtta cellerna som omger den mittersta.
Sen lägger man in bilderna som bakgrunder i varje cell och formaterar individuellt med CSS.
Du kan söka på t.ex. "rounded corners tutorial" och liknande så kommer du att hitta tutorials som också ger dig en hum om hur man jobbar.
Jo precis, något sånt har jag gjort.
Men går det inte göra så här: .kant {
}
med bild istället för dotted 1 px border?
caze skrev:
}
Nej, det känner jag inte till.
caze skrev:
}
Hmm...
Du kan t.ex. trixa lite och lägga en div med en bakgrundsbild "runt" tabellen och ställa in "bordern" med padding på ett liknande sätt som i det här gamla exemplet: http://member.webforum.nu/2241/bildramruta.html :bire