Hur går man tillväga om man vill låta användaren visa och dölja en tabell?
T.ex. om man har en rubrik och om man klickar på den så syns själva texten, klickar man igen så döljs den igen.
On demand så att säga :)
20 svar · 1 105 visningar · startad av Quid
Hur går man tillväga om man vill låta användaren visa och dölja en tabell?
T.ex. om man har en rubrik och om man klickar på den så syns själva texten, klickar man igen så döljs den igen.
On demand så att säga :)
Javascript! :)
Typ så här:
<script>
function autoHide(id)
{
var tableId = document.getElementById(id);
tableId.style.display = (tableId.style.display == 'block') ? 'none' : 'block';
}
</script>
<a href="javascript:autoHide('myTable');"></a>
<table id="myTable">
</table>
function VToggle(ID) {
var el = document.getElementById(ID)
el.style.display = el.style.display == "none" ? "" : "none";
}
Sen ex. en länk som används:
<a href="#" onclick="VToggle('mintabell');">Visa/Dölj</a>
<table id="mintabell">
<tr>
<td>Textwhatever...</td>
</tr>
</table>
Använd doggelitos kod istället för JAreMANNENs.
Tackar, men en sak. Första gången så måste jag klicka två gånger innan det händer något, hur löser man det?
Och hur gör jag om jag vill att tabellen ska börja i dolt läge?
Du sätter display:none via css.
Quid skrev:
Och hur gör jag om jag vill att tabellen ska börja i dolt läge?
Du gör precis som colione skriver och du ska nog sätta den som en inlinetagg så att tabellen alltid har en displaystyle.
<table id="myTable" style="display:none;">
</table>
och det där med att man måste klicka två gånger första gången innan den försvinner? om den är synlig ifrån början dvs.
/edit
ah. det löste jag igenom att sätta:
STYLE="display:block"
Tack för all hjälp!
Vad skriver som som script-type på detta script? Använder det själv med W3 vill inte validera pga att det saknas någon script-type. Måste <script> ligga i <head>? Eller får man placera ut den var som?
10-4
M.Cheraghi skrev:
Vad skriver som som script-type på detta script? Använder det själv med W3 vill inte validera pga att det saknas någon script-type. Måste <script> ligga i <head>? Eller får man placera ut den var som?
type="text/javascript" och script-taggarna ska väl ligga inom <head> enligt standarden? fast det borde ju funka var det än ligger.
Om man vill stila till det lite extra då, så att det bara står "Dölj" när den är framme och bara "Visa" när den är borta? :)
<script>
function autoHide(id,a)
{
var tableId = document.getElementById(id);
tableId.style.display = (tableId.style.display === 'block') ? 'none' : 'block';
a.innerHTML = (a.innerHTML === 'Visa') ? 'Dölj' : 'Visa';
}
</script>
<a href="#" onclick="autoHide('myTable',this);">Visa</a>
<table id="myTable" style="display:none;">
<tr><td>test</td></tr>
</table>
type-attributet är egentligen helt onödigt då det inte tillför nånting (det är optional). Tyvärr så måste man ha det i xhtml (xhtml är också helt onödigt att köra om man inte ska baka in annan xml och spottar ut xhtmlen i sig som xml, men det är det ju ingen som gör iom att ie inte förstår sig på det)
Tyvärr så läser jag ibland utan att ha någon källkritik. :) Type är required i både html 4 och xhtml 1.
colione skrev:
Tyvärr så måste man ha det i xhtml (xhtml är också helt onödigt att köra om man inte ska baka in annan xml och spottar ut xhtmlen i sig som xml, men det är det ju ingen som gör iom att ie inte förstår sig på det)
Helt onödigt är det väl ändå inte.
Det är ju bra att vänja sig med en standard som typ blir standard om 1, 2, 5, 20 år eller så! ;)
HTML 5? ;)
Kan man på någotvis skicka tabellens aktuella status med någonform utav QueryString?
Jag har en sida som visar bilder och vill dölja/visa en tabell under bilden. So far so good. Men när man reloadar samma sida, fast med en ny bild.. Kan man behålla tabellens status på någotvis?
M.Cheraghi skrev:
Kan man på någotvis skicka tabellens aktuella status med någonform utav QueryString?
Jag har en sida som visar bilder och vill dölja/visa en tabell under bilden. So far so good. Men när man reloadar samma sida, fast med en ny bild.. Kan man behålla tabellens status på någotvis?
Spara i en kaka. :)
silfver skrev:
Spara i en kaka. :)
Hmm.. Lust att visa på ett ungefär hur det går tilL? Jag har aldrig hållt på med kakor, annat än att äta upp dom. Speciellt hallongrottor.. :r
M.Cheraghi skrev:
Hmm.. Lust att visa på ett ungefär hur det går tilL? Jag har aldrig hållt på med kakor, annat än att äta upp dom. Speciellt hallongrottor.. :r
Hallongrottor är fina! :birp
http://www.webforum.nu/showthread.php?p=1077243#post1077243
silfver skrev:
Hallongrottor är fina! :birp
http://www.webforum.nu/showthread.php?p=1077243#post1077243
Ah perfekt! :bire.
Men det är på tok för mycket {} mm för mig för att jag ska behärska det, och skriva om koden för att passa in med Dogges kod. Aja, får väl börja plugga JS :e