webForumDet fria alternativet

Bygga formulär och lagra..

HTML & CSSur HTML, XHTML & CSS

7 svar · 716 visningar · startad av Kalle M

Medlem sedan mars 20041 936 inlägg
Frågan#1

Om man gör ett formulär på en sida och sedan vill att informationen som man matar in ska lagras till en mail.
Har 2 frågor:

1. Är "mailto" varianten väldigt osäker?

2. När man gör formulär i Dreamweaver så kan man även där använda mailtofunktionen. Vid enctype: så ska man skriva text/plain
Vad menas med Text/plain?

3. Bör man skippa mailto och köra med php eller liknande för att få det att lagras till en mail?

4. Hjälper webbhotellen något med ett script eller är det något man får plita med själv?

5. Finns det någon bra sida på nätet man kan få hjälp med?

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg
  1. Alla besökare har inte en epostklient installerad på sin dator och det är inte säkert att alla som har det tycker om att använda sin epost på nätet. Det går att stänga av mailto-länkar i olika webbläsare så om du baserar din kontaktlösning på mailtos är det många som inte kommer kunna använda den funktionen alls.
  2. Jag vet jag faktiskt inte hur enctype påverkar mailto-länkar eftersom jag inte använt sådana sedan 1998. :)
  3. Ja, absolut. Om det är en möjlighet är det absolut en bättre lösning. Men var beredd på att spambottar kommer hitta och troligen glatt använda dina formulär... Det finns olika och olika bra sätt att förhindra detta iofs.
  4. Vet ej. En del hotell har tjänster där det ingår en mailtotjänst och i så fall är det kanske möjligt. Annars är det nog bara att glömma. De har inte tid att hjälpa kunder med diverse tekniska problem som inte ingår i avtalet.
  5. Sök på nätet. "PHP form mail" eller "PHP formmail tutorial" borde du få en massa träffar på.
Medlem sedan aug. 20051 506 inlägg

Kalle M skrev:

Om man gör ett formulär på en sida och sedan vill att informationen som man matar in ska lagras till en mail.
Har 2 frågor:

3. Bör man skippa mailto och köra med php eller liknande för att få det att lagras till en mail?

4. Hjälper webbhotellen något med ett script eller är det något man får plita med själv?

Vet att många webhotell rekommenderar JMail som är ett asp-script.
Möjligen kan supporten på webhotellet hjälpa dig med detta, fråga dom.

Ok. Redigerare som Dreamweaver erbjuder funktioner för att bygga formulär som man ser på nätet dagligen och man tycker det är fantastiskt och att det blir jättesnyggt.
Sedan när man byggt sitt fina formulär och är jättestolt så krävs det mer än så :-) Istället så krävs det massa bakomliggande script för att få det att funka riktigt!?
Tänker mest på den som skapat sitt första formulär i livet.

Är det inte lite så? :-).

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Yes, så är det.

Outputen man får från Dreamweavers och Frontpages guider är sällan nåt att ha om man vill ha sina saker robusta. Det är mycket bättre att lära sig göra rätt från början. Med andra ord skulle jag skippa dessa guider och liknande och bara använda kodvyn. Guider om hur man gör mer rätt finns det gott om på nätet. :)

Dreamweaver har väl ingen direkt guide..men det är iallafall så att man kan "klicka" för att kunna skapa ett formulär med textfält mm.

Så jag är tvungen lära mig php för att få det korrekt till en mail?

Isåfall behöver jag ju installera en server hemma för att kunna se att det fungerar!? :-)

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Vad dAEk försöker säga är väl att du ska skippa wysiwyg-delen (dra-och-släpp, tryck-på-knappen-så-ligger-det-där) och knacka koden för hand, du lär dig mer i slutändan då.

Du behöver kke inte lära dig php specifikt, men ett serverside-språk är bra att kunna t.ex asp, php, vb.net, c#, java, python, vilket-språk-som-helst-egentligen (bara att köra det som cgi).

Ja det vore lämpligt att sätta upp en server hemma om du ska knacka kod. Ett bra paket är WAMP, där får du apache-servern, mysql och php ihopklistrat och installerat.

http://www.wampserver.com/en/

tack!

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.8a4e7caf
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)