- Alla besökare har inte en epostklient installerad på sin dator och det är inte säkert att alla som har det tycker om att använda sin epost på nätet. Det går att stänga av mailto-länkar i olika webbläsare så om du baserar din kontaktlösning på mailtos är det många som inte kommer kunna använda den funktionen alls.
- Jag vet jag faktiskt inte hur enctype påverkar mailto-länkar eftersom jag inte använt sådana sedan 1998. :)
- Ja, absolut. Om det är en möjlighet är det absolut en bättre lösning. Men var beredd på att spambottar kommer hitta och troligen glatt använda dina formulär... Det finns olika och olika bra sätt att förhindra detta iofs.
- Vet ej. En del hotell har tjänster där det ingår en mailtotjänst och i så fall är det kanske möjligt. Annars är det nog bara att glömma. De har inte tid att hjälpa kunder med diverse tekniska problem som inte ingår i avtalet.
- Sök på nätet. "PHP form mail" eller "PHP formmail tutorial" borde du få en massa träffar på.
Om man gör ett formulär på en sida och sedan vill att informationen som man matar in ska lagras till en mail.
Har 2 frågor:
1. Är "mailto" varianten väldigt osäker?
2. När man gör formulär i Dreamweaver så kan man även där använda mailtofunktionen. Vid enctype: så ska man skriva text/plain
Vad menas med Text/plain?
3. Bör man skippa mailto och köra med php eller liknande för att få det att lagras till en mail?
4. Hjälper webbhotellen något med ett script eller är det något man får plita med själv?
5. Finns det någon bra sida på nätet man kan få hjälp med?