webForumDet fria alternativet

Blir galen

16 svar · 920 visningar · startad av kubit

kubitMedlem sedan aug. 20077 inlägg

Hej
Trevligt forum ni har här!

Är nybörjare och har råkat ut för ett problem jag inte kan reda ut.
Håller på med en sida i Microsoft Expression web.

Sidan ligger på:
http://www.g a s e n e m e j e r i.se/start.htm

Där ser ni att jag lagt in en meny:
<!--webbot bot="Include" U-Include="include_huvudmeny.htm" TAG="BODY" -->

Länkarna är understrukna vilket jag inte vill, menyn ska se ut så här:
http://www.g a s e n e m e j e r i.se/include_huvudmeny.htm

Men startsidan bryr sig inte om hur jag formaterat menyn.

Vore underbart om någon har lite tips.

Provade även att göra knappar istället för text i menyn, men då blir det en attans ful kant runt knappen!!!

(ville inte länka direkt till sidan, verkar vara många som inte gillar det, så jag är inte ute efter att göra reklam)

PotetaMedlem sedan maj 20053 911 inlägg

Välkommen till wF! :bire
Hoppas någon kan hjälpa dig, jag ville bara vara trevlig. ;) Tror inte det är någon fara att länka direkt till sidan, du ber ju uppenbarligen om hjälp.

Mr TMedlem sedan maj 20071 061 inlägg

Kan det vara såhär (lite osäker på just denna typ av include):
Du har includerat ett "helt" html dokument! När du inkluderar så är det "en del" du inkluderar". Head taggen blir på fel ställe altså, den kommer att hamna inne i själva Bodyn. Det är nog därför som inte dess stylesheet kommer med. Den ignorerar antagligen totalt.

Gör såhär, om du nu vill kunna styra dina olika delar på sidan via olika filer, att du delar upp menyfilen i en "länkar/text" och en stylesheet fil. (Detta borde gå) Includera sedan stylesheeten i heden och "länkar/text"-filen där den ska vara.
Du får nog trixa lite men det borde funka, men teoretisk borde det funka bra :-)

Skumpt ! När jag klickar mig ner genom menyn och kommer till Produkter blir plötsligt länkarna i menyn under svarta. Hela produktmenyn är skum (bla är P;et i produktblad fellänkat) och ändrar stylesheet lite då och då.
Kanske inte så skumpt om jag kollar coden, men var mest intreserad av informationen på sidan då ju Gäsene Mejeri bara ligger 500m bortanför knuten ;-)

mm, låter vettigt.

Kanske finns nått bättre alternativ på include?

Mr T: nu gjorde du mig nyfiken

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm - Alltså...
Det här är inget mystiskt, och det går att lösa :)
Det är inga fel på dina includer ;)

Det du råkat ut för är att du helt enkelt har ställt in utseendet för menylänkarna i filen include_huvudmeny.htm mha en <style> som ligger i <head> där - och att du bara lagt de stilarna i <head> i just den filen...

Samtidigt plockar

"bara" med den del av sidan du inkluderar som ligger mellan <body> och </body> (eftersom du angett

TAG="BODY"

som attribut) kolla - allt som står mellan

och

<!--webbot bot="Include" i-checksum="25910" endspan -->

på sidan som levereras av webbservern är det som ligger i <body> på include_huvudmeny.htm ;) (EW lägger med kommentarerna i den genererade koden för felsökning när den genererar den färdiga sidan åt dig ;) )

"webbot:en" include körs automagiskt av EW när du sparar sidan eller genererar om webbplatsen...

fenomenet "mystiska svarta länkar" kommer sig av att du har stilen

.style1 {
	color: #000000;
}

med i <head> på den "inkluderande sidan" (exempelvis på http://www.gasenemejeri.se//produkter-start.htm ) - och den påverkar då naturligtvis dina menylänkar som har class="style1" (eftersom stilarna från meny-includen inte kommer med vid includen (vilket de alltså inte heller ska iofs - men du behöver en annan lösning)... ;) )

Lösning:
Jag håller med Mr T!
Lägg till de stilar du vill ha för menyn i en extern CSS-fil och koppla dem (stilarna alltså) till de klasser du använder i menyn .

Exempelvis tappar du "text-decoration:none" i menyerna eftersom du inte har någon CSS-regel (globalt eller på "inkluderande sidorna") som säger ".sidebarnav a:link { text-decoration: none; }" - Det där med att lägga en <span style="text-decoration:none"> runt en <a> funkar liksom inte pga att grundinställningen för a smäller högre enligt alla CSS-regler) ;)

Det "enda" du behöver göra är alltså att se till att CSS:en för menyn läggs med "globalt" (dvs på alla sidor dör menyn förekommer) - antingen via en include till (i head) eller (förmodligen betydligt smidigare :) ) via en global CSS-fil

PS
Jag vet att jag ibland kan vara lite kortfattad - Om du behöver mer stöd eller om jag lyckas formulera bort vad jag menar är det bara att fråga igen. :)

Jarvklo:
UNDERBART!!!!

Klippte ut all CSS kod från menyfilen och klistrade in i startfilen, klockrent!! Hoppas jag är rätt tänkt.

Men, då är ju frågan om man inte ska göra en extern CSS fil typ: style.css

Då kommer nästa fråga, det i koden börjar det med:
<style type="text/css">

Den raden bör väl då ändras med en hänvisning till "style.css" och all style kod flyttas till CSS filen.

Rätt/fel?

webbebbaMedlem sedan juni 200573 inlägg

Om du skall ha en extern css-fil som du kallar "style.css" så länkar du den på följande sätt.

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css" />

Tänk va lätt det är när man kan ;)

Hur är det för övrigt med CSS filen, nu har jag löst det så länkarna funkar på alla undersidor! Ska man gå vidare med CSS filen för annat på sidan?

Kanske det finns någon svensk "guide" för detta?
Eller skulle det innebära att jag får göra om hela sidan?

webbebbaMedlem sedan juni 200573 inlägg

Ett jätte tack till er alla!!!

Hur fungerar det, ska man markera tråden som löst eller nått liknande?

Till höger i dom röda raderna som "delar" upp meddelandena (och funkar som dess rubrik) finns texten "Acceptera som slutgiltigt svar". Klicka på detta i dett meddelande som du anser gav dig det "slutgiltiga svaret", men det är inte alla som gör det, så om du inte vill så slipper du :-)

Klämmer in en lite fråga till.

Ni som har kikat på sidan ser att den är uppbyggd med celler, och include för de fält som jag anser att man lätt ska kunna redigera i framtiden.

Men det pratas/skrivs mycket om divblock, att sidan blir snabbare etc. med detta alternativ istället för celler.

Kommentarer?

Är det värt att sätta sig in i detta och göra en ny grund till sidan?

Mr T:
Chefen (Kaj) kanske du känner till eftersom du är från byn, han blev lite nyfiken på vem du är, jobbar du med hemsidor?

tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg

kubit:

Är det värt att sätta sig in i detta och göra en ny grund till sidan?

Ja :)

Mr T skrev:

Klicka på detta i dett meddelande som du anser gav dig det "slutgiltiga svaret", men det är inte alla som gör det, så om du inte vill så slipper du :-)

Varför ska man slippa det?

tanten skrev:

Varför ska man slippa det?

Man bör väll, men det finns ju inte tvång, altså "slipper man". Men visst är det snyggast om man använder funktionen då andra lätt kan gå in och se frågan och sedemera också svaret, utan att behöva kolla igenom alla inlägg som ledde fram till svaret.
Det var bara så jag menade.

kubit skrev:

Men det pratas/skrivs mycket om divblock, att sidan blir snabbare etc. med detta alternativ istället för celler.

Vad som verklgen slöar ner sidor är när man har tabeller som INTE har fasta storlekar.
Själv älskar jag tabeller, men det beror väll mest på att jag jobbat med tabbeler sedan dom introducerades i html. Div har jag aldrig jobbat med i den utsträkningen men har insett att det har stora fördelar om man bemästrar det till fullo
Du säger att du gjort det i tabeller för att lätt kunna uppdatera. Det är en bra tanke, men om du tänker vidare där, är det bara du som ska uppdatera eller ska det var enkelt för även andra, icke html kunniga (eller vad du nu sitter med för verktyg)? Kanske du i så fall skulle leta efter en helt annan lösning. Själv har jag börjat snegla på Joomla, men har ont om tid och därför inte fått tummen helt ut. Men lösningar som den är framtidens mellodi.

kubit skrev:

Mr T:
Chefen (Kaj) kanske du känner till eftersom du är från byn, han blev lite nyfiken på vem du är, jobbar du med hemsidor?

Skickade ett mer privat mess till dig så slipper vi diskutera detta offentligt.
Du finner "det mer privata medelandet" under en länk med texten "Nya PM", ungefär där logginrutan var direkt efter att du loggat in. Du kan också gå via "Kontrollpanelen" och "Lista meddelanden".

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Bra att det löste sig. Sidan ser riktigt bra ut Välkommen till wF och lycka till i fortsättningen säger Lasp

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...

Mr T skrev:

(eller vad du nu sitter med för verktyg)?

kubit skrev:

Håller på med en sida i Microsoft Expression web.

Microsoft Expression Web är alltså Microsofts ersättare för den numera pensionerade FrontPage (och den finns också i en version som fungerar som en sorts Front-End-design-verktyg för M$ Sharepoint Portal Server, så någon form av "CMS-övergångs-förberedelse-möjlighet" finns det antagligen i att lära sig den om man är Microsoftianskt lagd på ett eller annat sätt). ;)

kubit >> Välkommen till wF som sagt :birp

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.b943c234
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)